جستجو
 

وبلاگ

چگونه عادت های دندانی کودکان را بهبود دهیم؟

چگونه عادت های دندانی کودکان را بهبود دهیم؟

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری در میان کودکان است و تقریبا نیمی از کودکان از سن پنج سالگی در معرض کرم خوردگی یا بیماری دیگر هستند. با این حال، با مراقبت های مناسب و معاینات منظم دندانپزشکی ، میتوان تا حدودی از اسیب دندان پیشگیری کرد. با این حال، وادار کردن بچه ها به درست و مرتب مسواک زدن و بردن انها به کلینیک دندانپزشکی بدون ترس و ناراحتی، کار بسیار سختی است. برای این کار ،بهتر است با ایجاد یک محیط دندانپزشکی خانگی با کمک یک دندانپزشک مناسب، عادت های دندانی کودکان را بهبود ببخشید. با کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر همراه باشید تا به راحتی بتوانید عادت های دندانی کودکان را بهبود دهید.

مسواک زدن را با هم دیگر انجام دهید.

الگوی خوبی باشید.

الگوی خوبی باشید

الگوی خوبی باشید

اگر روشی را که اکثر پدر و مادر ها انجام میدهند را انجام بدید یعنی بگویید ان کاری را انجام بده که من می گویم، قطعا روش خوبی برای متقاعد کردن بچه ها در نگهداری دندان هایشان نیست. پس به فرزندانتان بگویید: هرکاری که من می کنم همان کار را انجام بده. اگه دلیل خوبی برای مراقبت از دندانهایتان پیدا نکنید، نمی تونید به همین راحتی کودکانتان را متقاعد کنید که مراقبت از دندانها چه کار مهمی است.

گذشته از داشتن نقشی موثر در مرتب مسواک زدن و رفتن به کلینیک دندانپزشکی ، والدینی دندان های نا سالمی دارند بیشتر در معرض انتقال باکتری های دندان هنگام خوردن غذا، نوشیدنی، ظروف بصورت مشترک و حتی بوسه قرار میگیرند.

همچنین اگر باز هم دنبال دلیل دیگری برای ترک سیگار هستید، باید بدانید تحقیقات نشان می دهد که دود سیگار می تواند به پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دهان مخصوصا سرطان دهان یا گلو منجر شود.

یک دندانپزشکی خانگی برای خودتان درست کنید.

دندانپزشکی خانگی

دندانپزشکی خانگی

اصطلاح “دندانپزشکی خانگی” را در واقع به محیط خانه ای میگویند که در ان مراقبت های دندانپزشکی با راهنمایی یک دندانپزشک حرفه ای، توسط کل خانواده انجام می شود. پس بدانید که هیچوقت برای اینکار دیر نیست. هر چه زودتر، بهتر !

بهتر است در اولین روز تولد فرزندتان این ایده ی دندانپزشکی خانگی را به او نشان دهید. تمام اعضای خانواده را بصورت منظم چک کنید و طبق دستور دندانپزشکتان پیش بروید. هریک از اعضای خانواده باید عادت های خوب دندانپزشکی را جذب و تشویق کند و همچنین الگوی مناسبی برای یکدیگر باشند. بهداشت دهان و دندان باید به طور منظم و با اشتیاق فراوان به عنوان جزء از بهداشت بدن انجام شود.

اگر کودک متوجه شود که در یک خانه باید عادت های خوب برای مراقبت از دندان انجام می شود، این کار جزیی از سرشت و ذات او خواهد شد. و بصورت ذاتی این عادتها را انجام خواهد داد. اغلب افرادی را که در سی سال اخیر به دنیا امدند یا کمر بند ایمنی میبندند را با پافشاری بعضی افرادی که قبل از بوجود امدن قانون استفاده از کمربند هواپیما بزرگ شده اند را با هم مقایسه کنید.

غذاهای سالم بخورید

غذاهای سالم بخورید

غذاهای سالم بخورید

خوردن غذای سالم برای هر بخشی از بدن شما از جمله دندانهایتان مفید است. مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و یا چسبنده مانند کوکی ها، آب نبات، نوشابه و آبمیوه ها یکی از شایع ترین علل پوسیدگی دندان ها دردوران کودکی هستند. هنگام تهیه وعده های غذایی در خانه یا برای نهار مدرسه ، اولین اولویت تان روی غذاهای سالم مانند سبزیجات و میوه های خام، محصولات لبنی کم کالری، کلسیوم و آب باشد. ابمیوه همان گونه که یک نوشیدنی سالم به نظر می رسد، ولی قندهای ان، می تواند باعث نابودی دندان ها شود. پس سعی کنید مصرف روزانه پرتقال یا گریپ فروت را تا میتوانید کم کنید.

به کودکانتان در ایفای نقش مهم خود در سلامت دندان ها کمک کنید.

مراقبت از دندان ها

مراقبت از دندان ها

کودکان احتمالا بیشتر چیزی را می پذیرند و ادامه میدهند که احساس کنند به اندازه ی شرکت کنندگان در این فرایند فعال و دخیل هستند. همانطور که مراقبت های دندانپزشکی خوب نیاز به نظارت و راهنمایی بالایی ازسوی بزرگترها دارد، راه هایی وجود دارد که می توانید بهتر کودکانتان را کنترل کنید.

از انجایی که سازندگان دوست دارند شخصیت های کارتونی محبوب را بر روی اقلام مراقبت از دندان های بچه ها قرار دهند، با فرزندتان به فروشگاه بروید و اجازه بدهید خود کودک یک مسواک و خمیر دندان را مطابق با سنش انتخاب کند.

یک نمودار هفتگی “مراقبت از دندان” درست کنید و آن را در جایی مشخص قرار دهید. برای نشان دادن طریقه ی مسواک زدن درست از برچسب ها یا علامت ها رنگی استفاده کنید . اجازه دهید کودک هر موفقیت را نشان دهد، نتایج هفته را بررسی و برای هر موفقیت جایزه ای درنظر بگیرید . برخی از تولید کنندگان مسواک تایمری تولید کردند که به بچه ها کمک میکند که چه مدت آنها باید دندان هایشان را مسواک بزنند.

مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها

دندان های نوزادتان را قبل از اینکه رشد کنند، تمیزکنید.

تمیز کردن دندان های نوزادان

تمیز کردن دندان های نوزادان

نوزادان حتی قبل از تولدشان دندان هایی پنهانی دارند. هیچوقت نگویید برای مراقبت و تمیزکردن دندانها و لثه های خودتان و فرزندتان زود است. شما میتوانید لکه های شیرین روی لثه نوزادتان را با یک دستمال نرم شسته شده یا مسواک های مخصوص نوزادان، تمیز کنید.

اگر انقدر خوش شانس باشید که نوزادتان در طول شب بخوابد، او را با شیشه شیر (شیر مادر شیرین) تنها نگذارید. همانطور که شکر روی دندانهای کودکان بزرگتر میماند، قند شیر هم میتواند ظرف یک شب باعث پوسیدگی دندان شود. قبل از خواب،بعد از خوردن آخرین غذا تا جایی که امکان دارد، دندانها و لثه ها را تمیز کنید.

یک برنامه منظم درست کنید.

برنامه ریزی منظم برای مسواک زدن

برنامه ریزی منظم برای مسواک زدن

توصیه های قدیمی هنوز هم درست است .هر کس، از جمله کودکان، باید دندان های خود را دو بار در روز، صبح و عصر را مسواک بزنند.انها باید در زمانهایی از روز مسواک بزنند – درست بعد از صبحانه و قبل از اینکه برای مدرسه لباس بپوشید یا درست بعد از حمام و قبل از خواب شب. جوری رفتار کنید که انها زمان مسواک زدن را به شما یاداوری کنند.

همانطورکه مسواک زدن دندانهایتان قبل از خواب خیلی مهم است، پس قبل از اینکه بچه ها خسته و خواب الود شوند، بهتر است این کار را کمی زودتر انجام دهید. خلاصه که بعد ازخوردن اخرین غذا یا نوشیدنی (غیر از اب) دندانهایتان را مسواک بزنید.

به آرامی مسئولیت ها را بر عهده فرزندانتان بگذارید.

مسئولیت دادن به بچه ها

مسئولیت دادن به بچه ها

زمانی که بچه ها بزرگتر میشوند دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام دهند، بهتر است برخی از کارهای مراقبت از دندان را به خودشان بسپاریم. با این حال، بچه های کوچک نیاز به آموزش مناسب، کمک مستقیم و نظارت نزدیک هنگام مسواک زدن یا زدن نخ دندان دارند. این روش بسیار خوبی است.

در حدود سن دو سالگی کودکان باید اندازه ی دانه برنجی خمیر دندان به مسواک خود بمالند و بعد درسن سه یا چهار سالگی اندازه ان را بیشترکنند. کودک سه ساله میتواند خودش مسواک بزند، اما بشرطی که تحت نظارت دقیق باشد. بچه ها تا حداقل سن شش سالگی نباید بدون نظارت شما دندانهایشان را مسواک بزنند.

تکنیک های مسواک زدن مناسب را روی دندان های خود و فرزندتان نشان دهید. از یک برس نرم ، مقدار کمی خمیر دندان، زاویه مناسب استفاده کنید و مسواک را به ارامی حرکت داده و به جلو و عقب ببرید. به اندازه دو دندان کنار هم، دندانهای کودکانتان را نخ دندان بکشید.

از مسواک زدن لذت ببرید.

مسئولیت دادن به بچه ها

مسئولیت دادن به بچه ها

مراقبت خوب بهداشت دهان و دندان کار بسیا مهمی است، اما به این معنا نیست که نتوانید از ان لذت ببرید. استفاده از بازی ها، آهنگ ها، داستان ها، و یا هر چیز دیگری حین مسواک زدن باعث می شود که به شما و فرزندتان خوش بگذرد. هر دفعه مسواک زدن باید دو دقیقه طول بکشد. با استفاده از یک ساعت، یک تایمر، بسیاری از برنامه های دیجیتال که آهنگ پخش می کنند سرگرمی های دیگری برای این ۱۲۰ ثانیه بوجود اورید. یا فقط ببینید در این دو دقیقه که کودکتان مسواک میزند، شما چند بار میتوانید شعر یه توپ دارم قلقلیه رو بخوانید. اگر کودکتان زمان مسواک زدن را به شما یاداوری کرد و خودش هم خوب این کار را انجام داد برای جایزه به انها پاداشهای ساده ای مانند برچسبهای رنگی و زیبا بدهید. اما به انها ابنبات جایزه ندهید.

اجازه ندهید که نوجوانان مراقب از دندان ها را پشت گوش بیندازند.

تاکید به مسواک زدن بچه ها

تاکید به مسواک زدن بچه ها

ممکن است به نظر فکر کنید که سخت ترین کار زمانی است که شما به سختی می توانید نوجوان خود را برای مدرسه از خواب بیدار کنید، اما مراقبت دندانپزشکی مناسب برای نوجوانان حداقل به همان اندازه مهم است که برای کودکان کوچکتر اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید (و به آنها یادآوری کنید) دندان های دائمی که جایگزین دندان های شیری شده اند، تنها دندان هایی هستند که برایشان باقی خواهد ماند. مراقبت نکردن از این دندان ها به احتمال زیاد باعث میشوند که دندانهای قوی و سالم باقی مانده در دهه های آینده از بین بروند. هیچ نوجوانی نمی خواهند دندان های زرد یا نفس بد بو داشته باشند. سعی نکنید انها را موعظه کنید، اما میتوانید مطالب مهمی در مورد اهمیت دهان سالم، خوب نگاه، بوی بد دهان به انها نشان دهید. میتوانید از یک دندانپزشک کمک بگیرید. اغلب نوجوانان به حرف های یک شخص نا اشنای بی طرف بیشتر توجه میکنند تا پدر و مادر خودشان.

ممکن است وسایل دندانپزشکی “بچه ها” برای نوجوانان خیلی بچگانه باشند و حتی ممکن است وسایل بزرگتر ها هم خیلی خسته کننده یا قدیمی باشند. عجیب نیست که تولید کنندگان این را متوجه شده اند و بازار محصولات دندانپزشکی را با هدف مصرف نوجوانان آغاز کرده اند. اجازه دهید آنها محصولاتی را انتخاب کنند که بیشتر نظر آنها را جلب می کنند.

مراجعه به دندانپزشک

از همان اغاز بچگی کودکانتان را نزد دندانپزشک ببرید.

مراجعه به دندانپزشک

مراجعه به دندانپزشک

بعضی از والدین فکر می کنند که کودکان تا زمانی که دندانهایشان کاملا در نیامده است، نیازی ندارند که پیش دندانپزشک برده شوند. در حقیقت، متخصصان توصیه می کنند که بچه ها دندانپزشک را قبل از درامدن دندان اول و نه بعد از تولد ببینند. از دیدار اول به توصیه دندانپزشک، باید شش ماه دیگر دوباره پیش دندانپزشک بروند. رفتن پیش دندانپزشک برای بهداشت دهان و دندان مهم است .مانند عمل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، اگر کودکان در همان سنین کم به دندانپرشکی برده شوند، باعث میشود که ترس کودک از رفتن به دندانپزشک بریزد.

دندانپزشک کودک مهربان را انتخاب کنید .

انتخاب دندانپزشک مهربان

انتخاب دندانپزشک مهربان

هر متخصص دندانپزشکی می تواند برای دندان های کودک را معاینه کند، اما برخی از دندانپزشکان در زمینه کار با بچه ها بسیار ماهر هستند. بعضی از آنها به طور خاص اینکار را انجام می دهند، در حالی که دیگران یک تمرین عمومی را با یک فضای دوستانه برای بچه ها ارائه می دهند.

برای تحقیقات کمی پول خرج کنید – قبل از انتخاب دندانپزشک برای کودک خود، از دوستان و اشناییان پرسو جو کنید .دستانه بودن با بچه ها”لزوما به معنای گذاشتن اسباب بازی در اتاق انتظار، پوسترهای کاریکاتوری دندان ها روی دیوارها و حتی جایزه در پایان معاینه نیست ( اگر چه این می تواند کمک کند). به دنبال یک دندانپزشک با تجربه با رفتاری مناسب برای برخورد مراقبت از دندان های دوران کودکی و تعامل با بچه ها باشید.

از اینکه دندانپزشکان را عوض میکنید نگران نباشید . اگر احساس می کنید که می توانید یک جایگزین مناسب برای دندانپرشک کودک خود پیدا کنید،حتما اینکار را بکنید. یک دندانپزشک خوب باید در طول مراحل صبر و آرامش داشته باشد.

اهمیت معاینات منظم و درمان را توضیح دهید.

توضیح درمان و معاینات منظم

توضیح درمان و معاینات منظم

به خصوص وقتی که آنها کمی قدیم تر می شوند، ممکن است بعضی از بچه ها ، زمانی که دندان هایشان صدمه دیده اند سؤال کنند که چرا آنها باید به دندانپزشک بروند. سعی کنید با اصطلاحات ساده توضیح دهید که چه اتفاقی در معاینه دندانپزشکی و تمیز کردن می افتد و چرا مهم است. در صورت امکان ممکن است از دندانپزشک کمک بگیرید – ممکن است او فیلم ها، کتابچه ها در اختیار شما بگذارد.

یک کودک بزرگتر ممکن است سوالاتی در مورد استفاده از فلوراید داشته باشد . بعضی از افراد در مقابل استفاده گسترده از فلوراید (به ویژه افزودن آن به منابع آب عمومی) مخالف هستند، اما متخصصان دندانپزشکی به شدت استفاده از فلوراید در آب آشامیدنی، خمیر دندان، برنامه های کاربردی در دفتر و بعضی اوقات مکمل ها را توصیه می کنند. معطل نکنید! و از دندانپزشک راجع به اهمیت مصرف فلوراید بپرسید.

از ارتودنسی های جدید نترسید.

عدم ترس از ارتودنسی

عدم ترس از ارتودنسی

دوران نوجوانانی که سالها با دهان پر از سیم های فلزی هستند تمام شده است. دستگاه های ارتودنسی مدرن بسیار کمتر ترسناک و معمولا در برنامه کاربردی هدفمند هستند. اجازه ندهید کودکتان انقدر خاطره ی بدی در دوران کودکی شما داشته باشد که مانع از استفاده انها از ارتودنسی شود. برای کمک به توضیح اهمیت پایدار ارتودنسی کوتاه مدت، مجددا به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

 

منبع 

چگونه عادت های دندانی کودکان را بهبود دهیم؟
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید