جستجو
 

وبلاگ

چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم

چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم

تحمل کردن براکت های ارتودنسی روی دندانها ارزش داشتن دندان های صاف و زیبا را دارد. اما ناراحتی که احتمالا از براکت ها ایجاد می شود می تواند برای فرد دلسرد کننده و ناراحت کننده باشد. این ناراحتی به بدن شما مربوط می شود که به فشار براکت ها روی دندان های شما پاسخ می دهد و می تواند ، بسته به سن شما ، میزان استرس و اینکه آیا شما مرد یا زن هستید متفاوت است. هیچ درمان خاصی برای از بین بردن درد براکت های ارتودنسی وجود ندارد اما درمان هایی وجود دارد که می تواند درد ارتودنسی را کاهش دهد .

روزهای اول غذای نرم بخورید .

چند روز اول که ارتودنسی انجام داده اید غذاهای نرم بخورید . بخش اعظم درد ارتودنسی در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از انجام ارتودنسی بر روی دندان ها اتفاق می افتد. در طی چند روز اول خوردن غذاهای بسیار نرم که نیازی به جویدن زیاد ندارند، تا زمانی که به غذا خوردن با براکت ها عادت کنید . غذاها مانند سوپ، سیب زمینی انتخاب های خوبی هستند.

روزهای اول غذای نرم بخورید

روزهای اول غذای نرم بخورید

غذاهای سرد و یخ زده مانند بستنی بخورید .

خوردن غذاهای سرد و یخ مانند بستنی به دلیل بی حس کردن دهان و دندان ها درد را کاهش می دهد . با مکیدن قالب کوچک یخی در نزدیکی مناطقی که بیشتر احساس درد می کنید ، می توانید به کاهش درد و التهاب دندان های خود کمک کنید . دلیل تاکید برای استفاده از غذاهای سرد به دلیل واکنش گرمایی براکت ها به غذاهای گرم است که موجب درد و ناراحتی برای دندان ها می شود .
روشی دیگر استفاده از حلقه پلاستیکی مخصوص گاز گرفتن کودک استفاده کنید و آن را فریز کرده و در دهان خود قرار دهید که این مورد بسیار آرام بخش است. یخ و یا تکه های یخ را نجوید. غذاهای سخت به براکت ها آسیب می رسانند و موجب ضعیف شدن چسبندگی براکت ها به دندان خواهد شد. علاوه بر یخ می توانید ، آب سرد یخ را امتحان کنید.

غذاهای سرد و یخ زده مانند بستنی بخورید

غذاهای سرد و یخ زده مانند بستنی بخورید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی نخورید.

از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی کنید. برای مثال، غذاهای اسیدی و نوشیدنی هایی که حاوی مرکبات هستند، می توانند زخم های دهان یا ناراحتی های دیگر در دهان شما را تشدید کنند. اجتناب از این نوع خوراکی ها برای از بین بردن امکان تحریک بیشتر دهان شما می باشد.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی نخورید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی نخورید

غذاهای سخت و چسبناک نخورید .

از غذاهای سخت یا چسبناک اجتناب کنید. از خوردن انواع خاصی از غذاها که موجب شکستن براکت ها و ایجاد سوزش و هزینه های اضافی می شود پرهیز کنید . غذاهای سخت و چسبناک مانند چیپس ، آجیل و تافی می توانند به براکت ها آسیب برسانند. از گاز زدن و جویدن اشیاء سخت مانند مداد، خودکار و تکه های یخ پرهیز کنید.

غذاهای سخت و چسبناک نخورید

غذاهای سخت و چسبناک نخورید

از مسکن ها استفاده کنید.

از داروهای تسکین دهنده درد یا مسکن مانند استامینوفن (تیلنول) که می توانند برخی از ناراحتی را از بین ببرند ، استفاده کنید . تعدای استامینوفن (معمولا دو ورق) را هر چهار ساعت مصرف کنید. برای اطمینان از دوز مناسب، دستورالعمل های برچسب را دنبال کنید. می توانید به جای تیلنول ، ایبوپروفن یا ادویل استفاده کنید. بیشتر متخصصین ارتودنسی ایبوپروفن را به دلیل کاهش حرکات دندانی توصیه نمی کند. در صورت نیاز به داروی مسکن یکی از آنها را انتخاب کنید. هر دو نوع دارو را مصرف نکنید!

از مسکن ها استفاده کنید

از مسکن ها استفاده کنید

از بی حسی موضعی استفاده کنید.

برای از بین بردن درد دندان ها از بی حسی موضعی استفاده کنید. بسیاری از داروها وجود دارد که بدون نسخه می توانید از آن ها استفاده کنید و ناراحتی دندان های خود را کاهش دهید . این دارو ها که بی حس کننده هستند برای چند ساعت منطقه مورد نظر را بی حس کرده و درد را کاهش می دهد که در دهان شویه ها و ژل ها نیز وجود دارد.  دستورالعمل های موجود در بسته را برای حتما دنبال کنید. بعضی از افراد هنگام استفاده از این محصولات حساسیت می گیرند، قبل از انجام این کار باید از دستورالعمل های انجام آن اطمینان حاصل کنید.

از بی حسی موضعی استفاده کنید

از بی حسی موضعی استفاده کنید

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

آب نمک دهان شما را تسکین می دهد و هر گونه زخمی را که ممکن است به علت وجود و فشار براکت ها بر روی گونه ها یا دهان شما ایجاد شده است، درمان کند. برای شستشو با آب نمک، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. مقداری از مخلوط آب نمک را داخل دهان قرار دهید و آن را به مدت حدود یک دقیقه بچرخانید و بیرون بریزید. این عمل را چند بار در روز تکرار کنید، به خصوص در چند روز اول و هر زمان که احساس درد بیشتری نسبت به حالت طبیعی داشتید این کار را انجام دهید.

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید

دهان خود را با پراکسید هیدروژن شستشو دهید.

پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است و می تواند التهاب که دهان شما را تحریک کند ، کاهش دهد . مقداری آب را ۳٪ پراکسید هیدروژن در یک لیوان مخلوط کنید. مقداری از این مخلوط را در دهان خود بگذارید و آن را به مدت حدود یک دقیقه بچرخانید و بیرون بریزید. چند بار در روز تکرار کنید.

دهان خود را با پراکسید هیدروژن شستشو دهید

دهان خود را با پراکسید هیدروژن شستشو دهید

از خمیر دندان های دندان های حساس استفاده کنید.

یک خمیر دندان را برای دندان های حساس انتخاب کنید. بیشتر مارک های خمیر دندان یک خمیر دندان مخصوص دندان های حساس دارند . اینها شامل یک ماده شیمیایی بنام نیترات پتاسیم هستند که با محافظت از اعصاب در لثه ها، حساسیت را کاهش می دهد. برای استفاده مناسب دستورالعمل مربوط به خمیردندان را که بر روی تیوپ آن نوشته شده است را دنبال کنید.

از خمیر دندان های دندان های حساس استفاده کنید

از خمیر دندان های دندان های حساس استفاده کنید

از مسواک نرم استفاده کنید .

از یک مسواک نرم برای شستشو دندان های ارتودنسی شده خود استفاده کنید. موی های روی مسواک ها از نرم تا سخت متنوع هستند . موهای نرم تر، ملایم تر روی دندان ها و لثه ها حرکت میکنند و از مانع از آسیب رسیدن به براکت ها می شوند. پس از انجام ارتودنسی مسواکی را انتخاب کنید که موی نرم داشته باشد. بعد از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن براکت ها و دندان ها استفاده کنید .

از مسواک نرم استفاده کنید

از مسواک نرم استفاده کنید

با متخصص ارتودنسی ملاقات کنید. 

قبل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای ملاقات با متخصص ارتودنسی دوره آزمایشی خود را به اتمام برسانید . با قرار گرفتن ارتودنسی روی دندان ها کمی درد کاملا طبیعی است تا زمانی که کاملا عادت کنید . اما در صورتی که پس از گذشت مدت زمان زیادی درد غیر قابل تحملی را داشتید ممکن است لازم باشد تا جلسه ای را با متخصص ارتودنسی خود داشته باشید .

با متخصص ارتودنسی ملاقات کنید

با متخصص ارتودنسی ملاقات کنید

از متخصص ارتودنسی بخواهید تا سیم های اضافی و بیرون زده از انتهای براکت ها را برایتان کوتاه کند. گاهی اوقات قسمت کوچکی از سیم ها از انتهای براکت ها بیرون زده و موجب ایجاد زخم در دهان می شود که باید توسط متخصص ارتودنسی کوتاه شوند تا بیمار احساس راحتی داشته باشد .
متخصص ارتودنسی بیماران زیادی را در این زمینه درمان کردند بنابراین می توانند برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از ارتودنسی شما توصیه هایی داشته باشد . هنگام ملاقات با متخصص ارتودنسی تمامی نگرانی ها و ناراحتی های خود را با او در میان بگذارید .

 

منبع 

چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید