دندان درد سینوسی

شاید خیلی از افراد با اصطلاح دندان درد سینوسی آشنا نباشند و یا این که ارتباط بین مشکلات سینوسی و درد دندان برایشان عجیب باشد. اما طبق تشخیص دندانپزشکان یکی از علل شاید دندان درد عفونت های سینوسی است. در شرایط خاص، ارتباط مستقیمی می تواند بین عفونت سینوسی و دندان درد وجود داشته باشد. عفونت سینوس ها که در اثر یک واکنش آلرژیک، انسداد آناتومیک در مسیر بینی یا عفونت دیگری در بدن (مانند یک عفونت تنفسی) به وجود می آید ممکن است سبب بروز دندان درد شود. در شرایطی که در چند دندان یا تمامی دندان ها، احساس درد می کنید، ممکن است دچار عفونت سینوسی شده باشید.
به زبان ساده در مورد سینوس ها می توان این گونه بیان کرد که ، حفره‌های هوایی هستند که در جمجمه قرار دارند. ملتهب شدن سینوس‌ها را سینوزیت می گویند.
در جمجمه تعداد زیادی سینوس وجود دارد، سوال این جاست که کدام سینوس ها در بروز دندان درد موثر هستند؟ جفت سینوس هایی که در فک بالایی پشت استخوان‌های پشتی چشم قرار گرفته‌اند، می توانند باعث دندان ‌درد ‌شوند. به دلیل نزدیکی نوک ریشه دندان‌های آسیای بالایی به حفره سینوسی، سینوزیت در برخی موارد، با دندان‌درد اشتباه گرفته شود. متخصصین حاضر در کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر ، با قدرت تشخیص بالا، دندان درد سینوسی را به راحتی تشخیص داده و بیماران عزیز را در جهت بهبودی یاری خواهند نمود.

نشانه های دندان درد سینوسی

کسانی که از دندان درد سینوسی رنج می برند، در هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینات اولیه متوجه می شوند که دندان های سالمی دارند. آن چه این افراد را آزار می دهد، درد ثابت و یکنواختی است که در حالت ایستاده بیشتر می شود.
در چنین شرایطی است که دندانپزشکان به وجود عفونت سینوسی و ارتباط آن با دندان درد شک می کنند. در چنین مواردی فرد صرفا به دلیل مشکل سینوزیت دچار دندان درد می شود.

برخی از علائم دردهای سینوسی

• احساس درد در دندان های فک بالا دارید، به گونه ای که نمی توانید تشخیص دهید کدام دندان شما درد می کند!
  •  زمانی که سرتان را تکان می‌دهید، راه‌ می‌روید، می‌پرید و سرتان را بالا و پایین می‌برید درد سینوسی بیشتر می‌شود.
  • اگر به آلرژی مبتلایید، سردرد یا گوش‌درد دارید، بیش از سایر افراد در معرض دندان درد سینوسی هستید.
  • در صورتی که در گونه یا سینوس‌ها احساس سنگینی می‌کنید، ممکن است دچار دندان درد سینوسی شوید.

تشخیص علت دندان درد

تشخیص درست مقدمه ی درمان مناسب می باشد. برای تعیین ارتباط بین عفونت سینوسی و دندان درد دندانپزشکِ کلینیک دندانپزشکی ، یک تست کوبه ای انجام می دهد. روش کوبه ای به این صورت است که، درآن دندانپزشک به آرامی با وارد نمودن ضربه محل درد را تعیین می کند. همان گونه که پیشتر نیز ذکر کردیم، درد در تمام دندان ها نشانه عفونت مرتبط با سینوس است.

دندان درد سینوسی

در صورت مواجهه با علائم دندان درد سینوسی موارد ذیل را رعایت کنید.

از مایعات و بخور استفاده کنید: آب از طریق هیدراته کردن غشاهای موکوزی می تواند درد را کاهش دهد.
مواد غذایی تند بخورید: مواد غذایی تند به دلیل ویژگی رقیق کننده می توانند دندان درد سینوسی را کاهش دهند، اما این امر باید با توصیه پزشک انجام شود تا دندان ها آسیب بیشتری نبینند‌.
استفاده از مواد یا داروهای خلط آور: تخلیه ی مخاط می تواند عاملی موثر در کاهش عفونت سینوسی و در نتیجه کاهش درد دندان شود.

داشتن خواب کافی : خواب کافی مهم ترین عامل در افزایش مقاومت بدن است، در زمان خواب سر خود را در حالت مناسب قرار دهید. در هنگام خواب، بدن اقدامات لازم جهت تولید گلبول های سفید و سیتوکین ها را انجام می دهد. این مواد ایمنی بدن را افزایش می دهند، لذا داشتن خواب مناسب با کاهش دردهای سینوسی در ارتباط است.

درمان عفونت سینوسی

جهت درمان دندان درد سینوسی باید عفونت سینوسی ریشه یابی و درمان شود. در صورت عدم درمان، عفونت مزمن سینوس ممکن است روی دندان تاثیر شدید داشته باشد. بسیاری از مردم، آگاهی کافی از دلایل سینوسی دندان درد ندارند. همان گونه که گفتیم ریشه ی دندان های بالایی در مجاورت حفره سینوس فک بالا قرار دارد و ممکن است موجب دندان درد سینوسی شود. برای تعیین برنامه ی درمان دقیق دندان دردهای سینوسی دندانپزشک شما را راهنمایی خواهد نمود.

با توجه به منبع ناراحتی سینوسی که موجب دندان درد شده، درمان ممکن است شامل قطره های بینی، داروهای ضد حساسیت، آنتی بیوتیک یا شستشوی مداوم بینی باشد. لازم به ذکر است، عفونت های سینوسی علاوه بر درد دندان ها ممکن است موجب آسیب رسیدن به آن ها شود. لذا مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینه توسط دندانپزشک ضروری است.
لازم است یادآور شویم، در این نوع بیماری با دو مشکل عفونت سینوس ها و درد دندان مواجه هستیم. بنابراین برای درمان نیز ممکن است نیازمند مراجعه به دو متخصص باشیم. به این معنی که عفونت سینوسی توسط متخصص گوش و حلق و بینی و اثرات ناشی از این عفونت روی دندان ها، توسط دندانپزشک درمان می شود. این که کدام درمان اولویت دارد را متخصصان تعیین می کنند. اما سوال اینجاست که، ابتدا به کدام پزشک مراجعه کنیم ؟ اگر دچار تنفس بد بو، درد در دندان های فک بالا و مخاط بینی هستید، برای تعیین علت به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورت نیاز دندانپزشک شما را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.

تشخیص و درمان دندان درد سینوسی

برای تمیز کردن سینوس ها و رفع گرفتگی آن ها، به پزشک مراجعه کنید. کاهش التهاب سینوس و در نتیجه درمان دندان درد سینوسی با تجویز داروهای ضد حساسیت و مسکن ها رفع خواهد شد.

اما به این نکته توجه داشته باشید که،

دندان درد ممکن است به علت شکستگی یک دندان ایجاد شود، وجود این مشکل در دهان شما، مخصوصا در قسمت بالای دهان، علائمی شبیه دندان درد مرتبط با سینوس دارد. اما درد ناشی از یک دندان شکستگی یا آبسه دندان دارای شدت به مراتب بیشتری است. اگر درد دندان ها با متورم شدن لثه همراه باشد، دیگر بحث سینوس ها مطرح نیست و مشکلی در دندان ها سبب این موضوع شده است.
به همین دلیل لازم است، جهت تشخیص درست ابتدا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و مشکل خود را با متخصصین در میان بگذارید. پس از معاینه و ریشه یابی مشکل، اقدامات درمانی انجام خواهد گرفت.
داروهای مسکن و ضد درد به تسکین درد ناشی از دندان درد سینوسی کمک خواهد کرد، این داروها صرفا به صورت موقت درد شما را تسکین می بخشند. یعنی تا زمانی که شما بتوانید به یک دندانپزشک مراجعه کنید، مفید هستند.
گاهی ممکن است درد دندان در ناحیه ی فک و مناطق نزدیک گوش تاثیر بگذارد، این نوع از درد دندان نیز ممکن است با دندان درد سینوسی اشتباه گرفته شود. درصورتی که، هنگام بستن دهان صدای فک خود را می شنوید یا هنگام جویدن با مشکل مواجه هستید. احتمال این که مشکلی در دندان یا فک وجود داشته باشد بیش از سینوس ها می باشد. به هر حال با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر، پزشکان علت مشکل را شناسایی کرده و نسبت به درمان آن اقدام خواهند نمود. لذا بدون هیچ گونه نگرانی مشکلات دندان خود را با متخصصین ما در میان گذاشته و از داشتن دندان هایی سالم لذت ببرید.