کاربرد لیزر در پر کردن دندان ها

می خواهیم درباره ی مزیت لیزر در پر کردن دندان ها با شما عزیزان صحبت بکنیم. احتمالا بعضی از شما از رفتن به کلینیک دندانپزشکی نگران هستید. این نگرانی ممکن است ناشی از ترس های درد و خونریزی دندان ها باشد. اگر این مطلب را بخوانید و به کاربرد های لیزر در دندانپزشکی آگاه شوید، دیگر معاینه های خود را به تعویق نمی اندازید. لیزرها در دندانپزشکی می توانند بدون درد باشند و باعث می شوند که دندانها در برابر رطوبت مقاوم شوند. پس اگر قرار است برای پر کردن دندان هایتان یا هر امور دیگری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، دیگر جای هیچ ترس و نگرانی ندارید. بیایید درباره ی تاریخچه ورود لیزر ها به صنعت دندانپزشکی و مزیت آن ها باهم کمی صحبت کنیم.

تقریبا به محض اینکه لیزرها در دهه ۱۹۶۰ اختراع شدند، دندانپزشکان کنجکاو به این فکر می کردند که آیا این اختراع قدرتمند می تواند در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد، بهر حال لیزرهای اولیه هم برای کار دندانپزشکی مفید بوده اند. امروزه لیزرهای جدید و پیشرفته ابزارهایی هستند که به راحتی و بدون دردسر، در پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند یا می توانند بافت نرم لثه را بدون خونریزی برش دهند.

همه ما می دانیم که پر کردن دندان ها کمی دردناک است. در نتیجه فکر کردن به این که پر کردن دندان ها با لیزر بدون درد است، برای بسیاری از آمریکایی ها جالب و جذاب است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از ۹۱ درصد بزرگسالان بین ۲۰ تا ۶۴ ساله دندان های اصطلاحا کرم خورده دارند و نیاز دارند حتما دندان هایشان پر شود.

پیتر رچمن، استاد رشته ی دندانپزشکی از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو می گوید: لیزرها مخصوصا برای بیماران جوانی که نیاز به پر کردن و عصب کشی دارند، بسیار مناسب است. و بیشتر به آن جذب می شوند. رچمن چندین دهه را صرف تحقیق در مورد آخرین مرز لیزر در دندانپزشکی کرده است.

مزیت لیزر در پر کردن دندان

در اینجا به چند مزیت و کاربرد لیزر در دندانپزشکی می پردازیم:

پیشگیری و جلوگیری از حفره ها ی دندانی قبل بروز آنها

استفاده آسان از لیزرهای در بازار و دندانپزشکی و پزشکی بسیار افزایش یافته است چرا که بدون اسیب رساندن به بافت نرم، دندان ها و لثه از آنها در درمان و پیشگیری بیماری های دندانی استفاده می کنند. مزیت آن ها استفاده ی آسان از آن ها می باشد. لیزر می تواند از بروز حفره های دندانی جلوگیری کند.

تقویت دندان ها

لیزرهای ویژه طراحی شده است که به عنوان لیزرهای دی اکسید کربن شناخته می شوند. این نوع لیزر ها می توانند ترکیب شیمیایی مینای دندان را تغییر داده و آن را قوی تر کنند. در واقع دندان ها را تقویت می کنند.
بدین گونه که، گرمای لیزر لایه ی بالای مینای دندان ها را از هیدروکسی آپاتیت گازدار معمولی به هیدروکسی آپاتیت تغییر می دهد که مقاومت بیشتری نسبت به اسید تولید شده توسط باکتری دارد. اسید ها می توانند در مینای دندان ها باعث ایجاد حفره شوند.

در یک تحقیق بالینی کوچک در سال ۲۰۱۲، تیم رچمن نشان داد که درمان لیزر حتی می تواند باعث تسکین دندان ها هنگام ترکیب با یک لارو فلوراید شود، که اساسا می تواند به سیستم و دندان ها آسیب بزند. طی یک سال مطالعه و تحقیق، دریافتند که دندان هایی که تحت لیزر درمانی بودند، به طور متوسط نسبت به آغاز مطالعه، کمتر آسیب دیده اند.

برای محافظت موقت دندان ها یتان می توانید روزانه از یک خمیر دندان فلوراید استفاده کنید، اما لیزر می تواند این محافظت را در طولانی مدت به شما هدیه دهد. لیزر گزینه ی عالی برای نوجوانانی است که ارتودنسی دندان دارند و برای مسواک زدن دندان هایشان همیشه دچار مشکل می شوند، همچنین برای کسانی که ریشه دندان های آن ها سست است و نمی توانند درست مسواک بزنند راه حل بسیار مناسبی می باشد.

کاربرد لیزرها در پر کردن دندان ها

نیم نگاهی به حال و آینده

علیرغم دهه ها تحقیقات موفق، رچمن برآورد می کند که کمتر از ۱۰ درصد از دندانپزشکان در حال حاضر از لیزر استفاده می کنند که عمدتا از لیزر برای جراحی و برش بافت نرم استفاده می کنند.

گام بعدی در آینده این است که اداره غذا و دارو برای استفاده از لیزر دی اکسید کربن کوتاه مدت به منظور پیشگیری از حفره های دندانی مجوز صادر کنند. چرا که قبلا استفاده از لیزرها برای برش دندان ها و بافت نرم، تایید شده است. امید است با پیشترفته شدن علم در رشته ی دندانپزشکی اگاهی مردم و دندانپزشکان راجب به کاربرد های لیزر در دندانپزشکی بالا تر یرود و بتوان در آینده ای نزدیک کاربرد های جدید تری را از لیزر کشف کرد.

حالا که مزیت های لیزر را در دندانپزشکی چه در درمان چه در پیشگیری دانستیم، خانه لیزر کلینیک دندانپزشکی تهران مفتخر است که با خدماتی پیشترفته مطابق با فناوری های جدید علمی و ابزارها و لیرز پیشترفته ی دندانپزشکی، در خدمت شما باشد. لیزر در بسیاری از درمان های دندانپزشکی از جمله درمان پوسیدگی دندان، جراحی دندان ها و لثه، زیبایی دندان ها و غیره کابرد های فراوانی دارد. دیگر می دانیم که جایگاه لیزر در درمان های دندان ها و لثه باعث جلوگیری از درد و خونریزی می شود. و همچنین می تواند از بروز مشکلات احتمالی دندان پیشگیری به عمل اورد و دندان ها به خصوص مینای دندان ها را تقویت کند. تحقیقات نشان داده است که لیزر حتی برای تسکین درد هم می تواند موثر باشد.
پس دیگر نگران چه هستید! اگر جزء افرادی هستید که نگران درد و خونریزی هستید، دیگر جای نگرانی وجود ندارد زیرا کلینیک دندانپزشکی با لیرز می تواند با خدمات خود و استفاده لیزر در درمان، استرس شما را در حد قابل توجهی کاهش دهد و مشکل دندان هایتان را بر طرف نماید. همچنین در انجام کار های زیبایی دندان ها مانند طرح لبخند هالیوودی، سفید کردن دندان ها و … از لیزر های پیشترفته و تحت معاینه ی دقیق تیم دندانپزشکی استفاده می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر تماس حاصل فرمایید و زیبایی و سلامت دندان هایتان را به خود هدیه دهید.

منبع