بیماری های سقف دهان

سقف دهان عبارت است از یک پوشش صفحه مانند استخوانی در جلو و یک قسمت نرم غیر استخوانی در پشت، این دو با یک دیگر به عنوان یک مانع ما بین حفره‌ های دهانی و بینی عمل می‌ کنند. اما گاهی ممکن است که سقف دهان دچار مشکلاتی شود که در ادامه کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر به چند نمونه از این موارد اشاره خواهید کرد  :

تورم سقف دهان

ورم بر روی قسمت بالایی دهان (سقف دهان) ممکن است به چند دلیل این اتفاق پیش آمده باشد که بیشتر این تورم ها با حداقل درمان حل خواهند شد. در بعضی موارد که کمتر رایج است، این تورم امکان دارد به دلایل شرایط حاد تری اتفاق بیفتد.

عواملی که گاها همراه با تورم در سقف دهان ایجاد می شود :

۱) تاول و یا زخم‌ های دیگر
۲) خشکی دهان
۳) اسپاسم عضلانی یا انقباض ماهیچه
۴) درد یا ناراحتی

بیماری های دهان

عامل هایی که باعث ایجاد تورم در سقف دهان می شوند به چند نمونه اشاره می کنیم :

آسیب دیدگی و جراحت در دهان
خوردن غذا های سخت و خشن که می‌ تواند بر سقف دهان تاثیر بگذارد مثل خراشیدن سقف دهان با تیغ ماهی
خوردن یا نوشیدن مایعات بسیار داغ
کمبود آب دهان یا خشکی بیش از حد دهان

برخی از دلایل شایع کمبود آب بدن و خشکی دهان عبارتند از :

استفاده از مشروبات الکلی
استقاده از دارو هایی که عوارض آن ها کمبود آب بدن است
مصرف آب به مقدار ناکافی
عرق ریختن بیش از حد، به خصوص در روزهای خیلی گرم، یا هنگام ورزش کردن یا داشتن تب و بیماری

برآمدگی فلس دار در دهان

ویروس زگیل انسانی “(human papillomavirus (HPV” باعث رشد و به وجود آمدن ورم های فلس دار می باشد. برآمدگی های متورم و فلس دار، توده های بدخیم سرطانی نیستند و بر روی این ناحیه از دهان می توانند دیده شوند. به طور کلی این زایده باعث درد نمی شود. با این حال، به محض پی بردن و مشخص شدن آن، باید تحت درمان قرار بگیرند. در این حالت، کلینیک دندانپزشکی ممکن است برای خروج این توده، اقدام به عمل جراحی کند.

موکوسل

موکوسل تورم پر از مایع در لب یا داخل دهان است که می‌تواند هم دردناک و هم نازیبا باشد. جمع شدن مخاط در داخل یک کیست برآمده که در این ناحیه از دهان ظاهر می شود، موکوسل نام دارد. موکوسل ها قاعدتا دردی ندارند و معمولا پس از یک آسیب کوچک مانند بریدگی یا شکاف بر روی این ناحیه از دهان به وجود می آیند. موکوسل ها به طور معمول نیازی به درمان ندارند و ممکن است خودشان از بین بروند اما اگر شخصی دارای موکوسل خیلی بزرگی است و یا مرتب بروز می کند، دندانپزشک بدون هیچ خطری، می تواند آن را خارج کند.

علل موکوسل

۱ )پارگی یک غده بزاقی
۲ )سوراخ کردن لب برای زیبایی(پرسینگ)
۳ ) آسیب دندان‌ های مجاور
نشانه های موکوسل غیر وخیم
۱ ) تورم شدید
۲ ) تغییر رنگ ناحیه به رنگ بنفش
۳ ) ضایعات و زخم‌ های کمتر از ۱ سانتیمتر قطر
علائم موکوسل عمیق و دردناک عبارتند از:
۱ ) زخم هایی به شکل دایره ای
۲ ) سفید رنگی ناحیه ی مورد نظر
۳ ) حساسیت و آلرژی

موکوسل

موکوسل به چه روشی درمان می شود؟

موکوسل ها اکثرا بدون نیاز به روش های درمان، خودشان محو می شوند اما در مواردی که گسترده می شوند نباید به آن ها سر از خود دست بزنید و حتما به دندانپزشک باید مراجعه کنید. در اینجا به دو نوع درمان رایج موکوسل اشاره می شود :

۱) دکتر از لیزر برای برداشتن موکوسل اقدام می کند و ممکن است که از داروهای بیهوشی و یا بی حسی برای ناحیه مورد نظر استفاده می شود.
۲) با استفاده از روش marsupialization با ایجاد تونل های جدید باعث تخلیه موکوسل می شوند. دندانپزشک یا دکتر محل مورد نظر را ضد عفونی می کند و یک نخ بخیه دور موکسل قرار داده و آن را گره می زند و به صورت آرام محتویات آن را از خارج موکوسل می کند و پس از گذشت یک هفته نخ بخیه را نیز بر می دارند. روش دیگر درمانی نیز تزریق کردن استرویید و اعمال دارو بر روی سطح موکوسل است.

روش های جلوگیری از موکوسل

۱ ) هنگام استرس لب های خود را فشار ندهید :

تعداد زیادی از افراد به هنگام استرس یا طبق عادت، مداوم در حال گزیدن یا مکیدن لب‌ های خود هستند. برای جلوگیری از موکوسل این کار را ترک کنید. گزیدن لب یکی از شایعترین علت موکوسل است که باید ترک شود.

۲ ) بهداشت دهان را حتما رعایت کنید :

رعایت بهداشت فردی به خصوص در دهان و دندان ، می ‌تواند از ابتلا به بیماری‌ های دهانی همانند موکوسل جلوگیری کند. رعایت نکاتی مانند استفاده از دهانشویه پس از هر وعده ی غذایی و مسواک زدن و در صورت امکان استفاده صحیح از نخ دندان .

۳ ) استفاده از خمیر دندان و نخ دندان بهداشتی :

استفاده از خمیر دندان غیر استاندارد و یا غیر متناسب با دهان نه فقط بهداشت را حفظ نمی ‌کند بلکه باعث ایجاد موکوسل می ‌شود. از مهم ترین موارد در خرید خمیر دندان توجه به آرم استاندارد و تاییدیه ‌های لازم است.

۴ ) به بیماری‌ ها و رویداد های دهانی توجه کنید :

توجه به بیماری های دهانی می ‌تواند از دیگر بیماری ‌ها جلوگیری کند. اگر کوچک ترین عامل غیر عادی مشاهده و یا هر مورد آسیب یا مشکل خارجی در دهان یا لب، زبان و فک، دندان یا… مواجه شدید باید به دندانپزشک رجوع کرده و آزمایش‌ های گوناگون انجام دهید. مراجعه به پزشک این کمک را به شما می‌ کند تا از بیماری ‌های جدی تر پیشگیری شود.

در خانه لیزر کلینیک دندانپزشکی تهران  با استفاده از تکنولوژی پیشرفته روز دنیا برای راحتی و آسایش بیماران ، رفع موکوسل دهان و پیشگیری از دیگر بیماری های سقف دهان برای مراجعان به آسانی و اطمینان خاطر با تجهیزات کامل انجام می شود که هم رفع بیماری و هم توانایی دهان بیمار حفظ شود.

بیماری های سقف دهان
۴٫۳ (۸۶٫۶۷%) ۱۵ votes