جستجو
 

وبلاگ

مزایا و کاربرد لیزر در دندانپزشکی

مزایای لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر برای جراحی لثه در سال ۱۹۹۴ میلادی و برای دندان و استخوان فک در سال ۱۹۹۶ توسط Food and Drug Administration (FDA) مورد تایید قرار گرفت. لیزرهای متنوع با طول موج های مختلف در دندانپزشکی استفاده می شوند که این بدان معنی است که لیزرها برای مقاصد و اهداف درمانی خاص، منطبق یافته اند. با اینحال، علی رغم تایید FDA؛ هیچ یک از سیستم های لیزر دندانپزشکی مهر تایید از انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)دریافت نکرده اند. خوش بینی محتاطانه ای نسبت به نقش تکنولوژی لیزر در دندانپزشکی ابراز نموده است.
دندانپزشکان امروز می بایست راجع به پرسش ها و خواستار های بیمار خود در حوزه تکنولوژی های نوین و بطور خاص لیزر پاسخگو باشد. همچنین در مواردی که کاربرد لیزر ، منافع بیشتری برای بیمار تامین می کند؛ دندانپزشک با به روز کردن اطلاعات و مهارت بالینی خود؛ باید قادر به ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و موثرتر گردد. لازم به توضیح است که پاسخ های درمانی نسبت به لیزرتراپی در افراد مختلف، متفاوت می باشند. عدم دریافت پاسخ درمانی مناسب ممکن است ناشی از تشخیص نادرست، کم بودن یا زیاد بودن دوز تابش، ناکافی بودن تعداد جلسات تراپی، فرکانس نامناسب پالس ها، توان نامطلوب یا سایر عوامل مرتبط باشد.

لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

مزایای لیزر در مقایسه با دریل (توربین) دندانپزشکی

_در برخی موارد سبب درد کمتر در هنگام تراش دندان می شود بنابراین نیاز به تزریق بی حسی را کاهش می دهد.
_در برخی موارد اضطراب ناشی از کاربرد دریل دندانپزشکی را در بیماران دچار اضطراب و کودکان کاهش می دهد.
_ در هنگام برداشت ضایعات پوسیدگی، احتمالاً بافت سالم به مقدار کمتری برداشته می شود.
_ در هنگام درمان ضایعات بافت نرم، خونریزی و تورم و نیاز به بخیه را به حداقل می رساند.
_ عفونت های باکتریایی بخاطر خاصیت استریل کننده انرژی بالای لیزر، کاهش می یابد.
_ زخم ها سریعتر التیام می پذیرند و بافت ها می توانند زود تر بازسازی (Regenerated)شوند.

کاربرد لیزر در تمیز کردن سالکوس لثه و کورتاژ لثه

بر اساس یافته ها و تحقیقات انجام شده که در مقالات دندانپزشکی آمده اند، کورتاژ مکانیکی و شیمیایی لثه به منظور برداشت پوشش اپیتلیالی سالکوس لثه، هیچگونه مزیتی فراتر از Scaling and Root Planing در بدست آوردن اتصال پریودنتالی ندارد و براین اساس نیز شواهد بالینی مثرت بخش کمی در ارتباط با برتری کورتاژ با لیزر نسبت به سایر روش های ذکر شده در فوق اعلام شده است.

کاربرد لیزر در تمیز کردن سالکوس لثه و کورتاژ لثه

کاربرد لیزر در تمیز کردن سالکوس لثه و کورتاژ لثه

استفاده از لیزر برای کاهش تعداد باکتری ها

انواع لیزر؛ اثرات متناقضی را در کاهش میکروارگانیزم های پاکت پریودنتال نشان داده اند. براساس مطالعات، دبریدمان مکانیکی ریشه به عنوان اولویت مورد پذیرش برای بهبود بالینی در اتصالات پریودنتال پذیرفته شده است. با اینحال گزارشات جدید ولی نه چندان زیاد مبتنی بر این موضوع است که با استفاده از شستشوی باکتریسیدال که توسط Cold Laser فعال می گردد؛ می توان نتایج درمان را بهبود بخشید.

استفاده از لیزر برای ترمیم زخم ها

استفاده از لیزر با طول موج کم برای ترمیم بهتر زخم ها برای سالیان متمادی مطرح بوده است ولی نتایج آن دارای همخوانی کامل نمی باشد. کمیته علمی انجمن دندانپزشکی آمریکا ضمن قبول داشتن کمترین ریسک آسیب حرارتی ناشی از لیزر کم توان، اینگونه تابش را فقط در جهت ترمیم زخم بحث برانگیز و با عدم توافق اعلام می دارد.

کاربرد لیزر در ترمیم زخم ها

کاربرد لیزر در ترمیم زخم ها

لیزر برای تشخیص و درمان پوسیدگی ها

لیزر فلورسانس (Fluorescence) می تواند به عنوان ابزار کمکی در تشخیص مراحل اولیه درمان پوسیدگی دندان کمک کننده باشد. مقدار انرژی مورد استفاده در این روش، واجد ریسک چندانی برای بیمار نمی باشد. در حال حاضر لیزر دیود با طول موج (nm) 655 برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لیرز برای ترمیم درمان پوسیدگی دندان

لیرز برای ترمیم درمان پوسیدگی دندان

اندودونتیکس یا درمان ریشه با لیزر

هدف اصلی در درمان اندودونتیکس یا درمان ریشه دندان ، تمیز کردن کانال، شکل دهی و سیل کردن سیستم کانال های ریشه است. لیزرهای مختلف قابل استفاده برای پالپوتومی، اندازه گیری جریان خون، اپیکو اکتومی، نمایش مدخل کانال ها و فرم کردن گوتاپرکا هستند. لیزرها بعنوان ابزار همراه با وسایل اندودونتیک در تمیز کردن فضای کانال دندانی، کمک کننده هستند. شواهد In Vitro نشان دهنده آن است که دستگاه های لیزر از نظر شکل دهی قسمت کرونال و یک سوم میانی، قابل مقایسه با دستگاه های چرخشی سنتی هستند ولی در شکل دهی یک سوم اپیکال ضعیف تر از دستگاه های متعارف می باشند. در مورد سیل برتر یا موفقیت بیشتر در استفاده از دستگاه های لیزر، هیچ گونه شواهد معتبر موجود نمی باشد.

لیرز برای ترمیم درمان پوسیدگی دندان

لیرز برای ترمیم درمان ریشه دندان

لیزرتراپی 

برخی پژوهشگران عقیده دارند که تجویز ۲ تا ۳ ژول لیزر در آپکس دندان مورد نظر برای بی حسی، گردش خون ناحیه را افزایش می دهد و. بدین ترتیب جذب ماده بی حسی سریعتر اتفاق می افتد. همچنین این امر بدان معنی است که طول مدت بیحسی کاهش می یابد و با این روش می توان مدت بیحسی لب را کاهش داد. این خاصیت، در کودکانی که تمایل دارند در زمان بی حسی لب؛ لب خود را بین دندان ها فشرده کنند یا بجوند؛ می تواند تا حد زیادی از تروماتیزه شدن ناخواسته لب ممانعت کند.

لیزرتراپی

لیزرتراپی

چنانچه دندان دارای پالپ بزرگ باشد، با Defocusکردن تابش لیزرهای جراحی از قبیل Nd:YAG)) و ((Er:YAGیا آرگون، می توان به سطح قابل قبولی از بی حسی دندان دست یافت. لیزرهایی که دارای توان خروجی در حد Biostimulative هستند، قادر به تامین دوز کافی برای بی حسی نمی باشند ولی آستانه تحمل درد را بالا می برند. تابش ۲ تا ۳ ژول در محل تزریق، می تواند درد یا احساس ورود سوزن بی حسی را کاهش دهد. چنانچه تزریق به داخل لیگامان و بطور سریع صورت گیرد، منجر به درد پس از اعمال دندانپزشکی می گردد. تابش ۳ تا ۴ ژول لیزر می تواند بطور پروفیلاکتیک یا بعد از درمان برای جلوگیری، از بین بردن یا کاهش درد موثر باشد.

با توجه به توضیحات فوق به طور قطع می توان گفت لیزر در دندانپزشکی از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی محسوب می‌شود. در صورتی که از مشکلات دندانپزشکی رنج می برید و می خواهید با کمترین درد و آسیب و بالاترین احتمال موفقیت در انجام درمان و همچنین روند التیام سریع تر ، مشکلتان را حل کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات لیزر درمانی کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر در تهران است.

مزایا و کاربرد لیزر در دندانپزشکی
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید