جستجو
 

وبلاگ

نحوه استفاده از نخ دندان

استفاده صحیح از نخ دندان

استفاده روزانه از نخ دندان پلاک ها و سایر مواد باقی مانده را از بین می برد که تنها با مسواک زدن تمیز نخواهد شد . با استفاده نخ دندان روزانه شانس حفظ دندان هایتان را برای یک عمر افزایش می دهید و خطر ابتلا به مشکلات دندان کاهش می یابد. حتی استفاده از نخ دندان می تواند در رفع بوی بد دهان به شما کمک کند ، مزایای استفاده از نخ دندان بی شمار است ، و هر کسی که از نخ دندان استفاده نمی کند ، مزیت های بسیاری را از دست داده است. می توان گفت یکی از عوامل موثر در بهداشت دهان و دندان ، استفاده از نخ دندان است که بیشتر افراد استفاده از آن را نادیده می گیرند و حتی نحوه استفاده صحیح از آن را نمی دانند. کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر آموزش کامل نحوه استفاده از نخ دندان را برای شما عزیزان تهیه کرده است .

 

از موثرترین نخ دندان استفاده کنید. انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد مانند نخ دندان های نایلونی یا غیر نایلونی ، طعم دار و بدون طعم و شما می توانید یکی از آن را انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را در سلامت دندان های شما داشته باشد . به راحتی می توانید نوع نخ دندان خود را با کمک دندانپزشک خود انتخاب و از داروخانه تهیه کنید .

یک تکه نخ دندان به اندازه ی مناسب جدا کنید و اطراف انگشتان میانی خود بتابانید. (مانند تصویر بالا) . بسیاری از افراد بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده می کنند. مسواک اجازه می دهد تا قبل از شروع به نخ دندان کشیدن ، ذرات غذایی باقی مانده در دندان های شما از بین برود. اما مسواک زدن بعد از نخ دندان باعث می شود تا هرگونه آلودگی خارج شده توسط نخ دندان شسته شده و فلوراید بیشتری از خمیر دندان به بین دندان ها برسد. توصیه می شود از نخ دندان قبل از مسواک زدن استفاده کنید.

نخ دندان را با انگشت شست و انگشت چهارم نگه دارید. باید ۷ تا ۹ سانتی متر از نخ دندان قابل مشاهده باشد . از این بخش برای کشیدن بین دندان ها استفاده می شود . زمانی که از نخ دندان را اطراف انگشت سبابه می پیچید می توانید از انگشت سبابه و انگشت شست برای نگه داشتن آن کمک بگیرید.

از انگشت شست خود برای کشیدن نخ لابلای دندان های بالایی فک استفاده. استفاده از انگشت شست می تواند برای کشیدن نخ بین دندان های بالایی مفید باشد و انگشت سبابه برای دندان های پایین استفاده می شود اما شما می توانید هرطور که راحت هستید انجام دهید.

 

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

به آرامی نخ دندان را بین دندان هایتان بلغزانید. مهم نیست که از کدام دندان شروع می کنید . بیشتر افراد از وسط دندان های بالا یا دو وسط دندان های پایین شروع می کنن . هنگامی که یک ناحیه را انتخاب کردید ، نخ را به آرامی بین دندان های خود و خط لثه قرار دهید. باید این کار را به دقت انجام دهید، نه با فشار و خشونت چون احتمال خونریزی یا درد در لثه ها را افزایش می دهید. نخ دندان را در لثه فشار ندهید. نخ دندان را به طرز محسوسی و با دقت بین دندان و خط لثه ها حرکت دهید .

 

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

هنگامی که نخ دندان با لثه ها تماس پیدا کرد ، به راحتی مانند حرف “C” نخ را حرکت دهید و تا ناحیه های اطراف تمیز شوند . پس از کشیدن نخ بین دندان ها، باید نخ را در اطراف استخوان منحنی کنید و آن را زیر خط لثه پایین ببرید (حدود ۲ تا ۳ میلی متر نخ را پایین بکشید). هنگامی که نخ دندان دور دندان قرار دارد ، آن را به بالا و پایین حرکت دهید تا با دقت اطراف دندان تمیز شود . این حرکت دسترسی به تمام نواحی برجسته و تمیز کردن هر دندان از پلاک های باقی مانده را راحت تر می کند.

 

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

این روند را برای هر دندان تکرار کنید و مطمئن شوید که نخ دندان را یکبار برای تمامی دندان ها استفاده کرده باشید . برای تمیز کردن دندان ها با نخ دندان می توانید از نخی که دور انگشت خود پیچیده اید نیز استفاده کنید . برای هر دندان از قسمت های مختلف نخ استفاده کنید تا الودگی های یک دندان مجدد وارد ناحیه بعدی نشود .
ممکن است دچار خونریزی لثه شوید . این نشانه این است که لثه ها نیاز به تمیز شدن با نخ به تعداد دفعات بیشتری هستند. ممکن است خونریزی لثه باعث شود برخی افراد از نخ دندان استفاده نکنند اما باید بدانید که تحمل کردن یکبار خونریزی لثه باعث ایجاد عادت تمیز کردن و نخ کشیدن لثه ها برای همیشه می شود .

 

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

دندان های عقب را فراموش نکنید. بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها اغلب در دندان های عقب رخ می دهد. دسترسی به دندان های عقب می تواند کمی سخت تر باشد ، اما نباید این بخش مهم را برای نخ کشیدن نادیده بگیرید. به آرامی نخ را بین دندان های عق و لثه های خود حرکت دهید .

 

نحوه استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

پس از اتمام نخ کشیدن تمامی دندان ها دهان را با اب شستشو دهید تا ذرات و آلودگی های خارج شده توسط نخ از دهان خارج شوند .

دندانهایتان را حداقل یک بار در روز با نخ تمیز کنید . انجمن دندانپزشکی آمریکایی (ADA) دو تا سه دقیقه استفاده از نخ را پیشنهاد می کند، اما حتی ۶۰ ثانیه استفاده از نخ به صورت روزانه می تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود سلامت لثه هایتان شود. اکثر افراد قبل از خوابیدن از نخ دندان استفاده می کنند اما اگر می دانید که یک وعده غذایی داشته اید که باعث شده غذای بیشتری در دندان هایتان بیشتر از حد معمول باقی مانده باشد می توانید زودتر از نخ دندان استفاده کنید . لازم به ذکر است که از نخ دندان یش از حد استفاده نکنید ممکن است به لثه ها آسیب برساند. تنها یک بار استفاده صحیح از نخ دندان در روز می تواند عالی باشد.

 

منبع 

نحوه استفاده از نخ دندان
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید