جستجو
 

وبلاگ

روش صحیح شستن دندان ها

روش صحیح شستن دندان ها

مسواک زدن دندان ها تنها برای لبخندی سفید و زیبا و تنفسی سالم نیست ، بلکه برای سلامتی شما نیز مهم است. هنگامی که دندان ها را می شویید ، پلاک های روی دندان را حذف می کنید ، پلاک لایه ای نازک از باکتری است که به دندان ها می چسبد و موجب ایجاد حفره ها و بیماری های لثه می شود و اگر آن را نادیده بگیرید، دندان های شما را از بین می برد! شما می دانید که چرا باید دندان هایتان را بشویید ، اما اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه دندان های خود را به موثرتر بشویید، پیشنهادات کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر برای شستن صحیح دندان ها به شما کمک خواهد کرد.

از یک مسواک خوب استفاده کنید.

یک مسواک با موی نایلون نرم را انتخاب کنید. شما باید به طور موثر پلاک ها و مواد باقی مانده از خوراکی ها را از دندان های خود حذف کنید، بدون آسیب رساندن به لثه ها و یا مینای دندان با برس کشیدن سخت دندان ها. مسواک باید به راحتی در دست شما قرار بگیرد و سر برس آن به اندازه کافی کوچک باشد تا بتواند به راحتی به تمام دندان هایتان دسترسی پیدا کند، به خصوص آنهایی که در پشت هستند.

مسواک برقی یک انتخاب عالی است اگر شما یک در مسواک زدن تنبلی می کنید و فکر می کنید که مسواک برقی ممکن است شما را تشویق کند زمان بیشتری را روی دندان های خود بگذارید. یک روش خوب این است که از مسواک دستی صبح ها استفاده کنید و مسواک برقی شب ها .

مسواک خود را به طور منظم تعویض کنید.

 

موهای برس مسواک در طول زمان  از بین می روند ، انعطاف پذیری و کارآیی خود را از دست می دهند. هر سه تا چهار ماه مسواک جدید خریداری کنید، یا به محض اینکه موهایشان بد حالت می شوندو شکل خود را از دست می دهند آن را تعویض کنید . حدودا سه ماه بعد از استفاده موهای برس مسواک به علت اصطحکاک تیز و و می تواند به لثه ها آسیب برساند و دچار خونریزی شوند. همیشه برس خود را پس از استفاده از آن بشویید تا قبل از استفاده بعدی آن خشک نشود. در غیر این صورت مکان مناسبی برای رشد باکتری خواهد شد.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

 

خمیر دندان حاوی فلوراید نه تنها به حذف پلاک ها کمک می کند، بلکه باعث تقویت مینای دندان می شود. مهم است که توجه داشته باشید خمیر دندان حاوی فلوراید نباید بلعیده شود، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند عواقب جدی سلامتی داشته باشد. این نوع خمیر دندان نباید برای کودکان زیر سه سال استفاده شود. شما می توانید خمیر دندان را مناسب اهداف مختلف و مشکلات دندان و لثه از جمله حفره ها، دندان ها و لثه های حساس و دندان های لکه دار و ملتهب استفاده کنید. برای انتخاب خمیر دندان مناسب می توانید هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

استفاده از نخ دندان .

 


نخ زدن دندان هایتان به اندازه مسواک زدن مهم است زیرا پلاک های ساخته شده، باکتری ها و ذرات غذایی که بین دندان ها به دام افتاده است را از بین می برد که مسواک نرم نمی توانند حتی هنگامی که با حرکت طبیعی بالا و پایین لابه لای دندان ها برسد. قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا هر گونه غذا یا باکتری هایی که در طول کشیدن نخ خارج می شود ، در دهان تان باقی نماند و با مسواک شسته شوند. به یاد داشته باشید به آرامی نخ را بین دندان ها بکشید ، کشیدن محکم و خشن نخ بین دندان ها ممکن است لثه های حساس را تحریک کند. نخ را به آرامی و مطابق با منحنی هر دندان حرکت دهید.

از خمیردندان به اندازه کافی استفاده کنید.

از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید . استفاده بیش از حد از خمیر دندان باعث وسوسه شدن شما به تف کردن و خیلی زود به پایان رساندن مسواک زدن می شود . علاوه بر این، خطر استفاده از خمیر دندان پر از فلوراید نیز برای سلامت شما افزایش می یابد.

تمامی دندان ها را بشویید .

 

برس مسواک را در زاویه ۴۵ درجه با خط لثه ها قرار دهید. به آرامی با حرکت کوتاه و دایره ای برس را روی دندان ها حرکت دهید تا تمام سطوح دندان ها تمیز شوند . سطوح خارجی هر دندان را از بالا به پایین با رعایت زاویه بین برس مسواک و لثه ، مسواک بزنید . سطوح داخلی دندان ها را با همین روش بشویید .
سطوح جونده دندان ها را مسواک بزنید . برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان های پیشین مسواک را عمودی بگیرید و چند دایره کوچک را با بخش جلویی مسواک بکشید .

دو تا سه دقیقه مسواک بزنید.

حرکت دورانی را روی دندان ها ادامه دهید برای هر دندان ۱۲ تا ۱۵ ثانیه صرف کنید. می توانید دهان خود را به چهار دسته تقسیم کنید: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست. اگر ۳۰ ثانیه در هر بخش بمانید، دو دقیقه کامل برای زمان مسواک زدن صرف خواهد شد.

زبان خود را به آرامی بشویید.

پس از اینکه دندان هایتان را تمیز کردید، از برس مسواک خود استفاده کنید و زبان خود را به آرامی تمیز کنید (بیش از حد فشار ندهید که به بافت آسیب برسد) . مسواک زدن زبان کمک می کند تا بوی بد دهان از بین برود و از باکتری های روی زبان خلاص شوید.

پس از اتمام شستشوی دندان ها و زبان ، دهان خود را با یک لیوان آب کاملا بشویید . آب را در اطراف دهان خود حرکت دهید و آن را بیرون بریزید.

 

 

به یاد داشته باشید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل دو بار در روز – یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب استفاده کنید. حتی اگر می توانید بار سومی هم در وسط قرار دهید . سعی کنید با زاویه ۴۵ درجه مسواک بزنید زیرا این امر به شما کمک می کند تا ذرات پلاک و مواد غذایی / نوشیدنی را خیلی بهتر از زمانی که به طور معمولی مسواک می زنید از دندان هایتان حذف کنید.

منبع

روش صحیح شستن دندان ها
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید