جستجو
 

وبلاگ

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از بوی بد دهان خود یا دیگران آزرده شده باشید . بسیاری افرادی که به کلینیک دندانپزشکی با بوی بد دهان مواجه هستند و به دنبال راه حلی موثر برای رفع آن . می توان گفت رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان بهترین دفاع در برابر بوی بد دهان هستند. ممکن است بخواهید به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید.
اگر بهداشت دهان و دندان شما عالی باشد، دندان هایتان را دوبار در روز بشویید، یکبار در روز دندان ها را تمیز کنید و زبان خود را پاک کنید ولی بازم هم با بوی بد دهان مواجه می شوید یعنی بوی بد دهان می تواند با رژیم غذایی شما مرتبط باشد.
غذاهای خاصی هستند که می توانند ساعت ها تنفس شما را برای ساعت ها آلوده کنند خود را از بین ببرند و به شیوه های دیگر به نفس اژدها کمک کنند. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می کنیم:

سیر و پیاز . استاد دانشکده علوم بهداشتی تگزاس می گوید : “زمانی که از بوی دهان حرف می زنیم ، سیر و پیاز در صدر لیست قرار می گیرند” . این به این دلیل است که ترکیبات گوگردی بد بو در سیر و پیاز در دهان شما قرار دارند و با جریان خون جذب می شوند و زمانی که شما تنفس می کنید ، از دهان خارج می شوند.

 

سیر و پیاز

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

 

قهوه و الکل . قهوه و نوشیدنی های الکلی یک محیطی مناسب برای رشد باکتری دهان ایجاد می کنند. همچنین به دلیل خشک کردن دهان و کاهش جریان بزاق اجازه می دهد تا باکتری های مضر مدت طولانی تری در دهان بمانند و بوی بد ایجاد شود.

غذاهای دیگر از جمله محصولات لبنی ، رژیم غذایی سنگین در گوشت ، آب پرتقال و نوشابه گاهی اوقات به عنوان عوامل ناخوشایند از آنها صحبت می شود اما یکی از محققان می گوید که “هیچ شواهد علمی” در مورد آن وجود ندارد. پل وانکویچ ،استادیار دانشکده دندان پزشکی دانشگاه توفتس می گوید: هر گونه غذا یا نوشیدنی می تواند به طور خلاصه باعث بوجود آمدن بوی بد دهان شود در صورتی که اجازه دهیم در دهان بماند . مسواک زدن دهان و زبان باعث می شود تا دوباره نفس خوب و تمیز بازگردد .

اما نوبت به غذاها و نوشیدنی هایی می رسد که بوی دهان شما را خوب می کند.

آب. این مایع بدون بو کمک می کند تا دهان از کمترین باکتری و مواد غذایی شستشو داده شود . آب آشامیدنی باعث تولید بزاق می شود که به عنوان یک عامل پاک کننده عمل می کند و مواد مغذی در مواد غذایی و نوشیدنی را حل می کند.

 

رفع بوی بدن دهان

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

 

آدامس بدون قند آدامس . آدامس باعث می شود غذا و سلول های مرده در دندان ها، لثه ها و زبان کاهش یابد و تولید بزاق را افزایش دهد. محققان می گویند آدامس بدون شکر با شیرینی زایلیتول مخصوصا برای مبارزه با نفس بدنی موثر است زیرا زایلیتول مهارکننده باکتری های دهان اس و توصیه می کنند تا اثر کامل جویدن زایلیتول ، آدامس را حداقل پنج دقیقه پس از غذا در دهان بچرخانید.

میوه ها و سبزیجات . غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی ، یک محیط نامناسب و فرار برای باکتری های دهان ایجاد می کنند. حتی زمانی که خام مصرف می شوند خیلی بهتر با بوی بد دهان مبارزه می کنند، زیرا به کاهش ماندگاری ذرات غذای به دام افتاده کمک می کنند.

 

فلفل قرمز و بروکلی

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

ماست . محققان ژاپنی دریافتند که خوردن مقدار کمی ماست بدون قند با باکتری پروبیوتیک دو بار در روز به مدت شش هفته با کاهش میزان ترکیبات سولفید در درمان بوی بد دهان موثر است.
ماست غنی شده منبع عالی ویتامین D است که به کاهش باکتری های دهان کمک می کند. سایر منابع ویتامین D عبارتند از شیر و آب پرتقال ، ماهی قزل آلا و تخم مرغ.

گیاهان و ادویه جات. جعفری حاوی کلروفیل است که اثر ضدعفونی کننده در دهان دارد. سایر محصولات گیاهی مرتبط با بوی دهان عبارتند از گیاهان میخک ، رازیان و نعناع . استفاده از گیاهان و ادویه جات برای کاهش بوی بد دهان ریشه سنتی دارد اما امتحان آن ضرر ندارد.

چرا بوی دهان بد می شود؟

شایع ترین علت بوی بد دهان غذای بد بو نیست. وجود باکتری ها در دهان شما است. هارپر مالونی می گوید: “میکروب هایی که در دهان شما در معرض ذرات غذا و سلول های مرده قرار می گیرند و ترکیبات گوگرد را ایجاد می کنند ، موجب ایجاد بوی بد می شوند.” انجمن دندانپزشکی آمریکایی توصیه می کند که دندان هایتان را دوبار در روز بشویید و یکبار برای بقایای موادغذایی و عواملی که بوی بد ایجاد می کنند را پاک کنید . البته توصیه می کنند ” مهم است که زبان خود را تمیز کنید.”

 

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان

 

بوی بد دهان ممکن است علامتی از شرایط سلامت بدن باشد .

اگر بهداشت دهان و رژیم غذایی شما درست باشد، اما بوی بد دهان شما هنوز هم ادامه دارد ، ممکن است زمان مشورت با پزشک یا دندانپزشک باشد.

انسداد سینوس ها و استفاده از قطره بینی ممکن است با عبور از دهان در ایجاد بوی بد موثر باشد.

بیماری پریودنتال ، التهاب جدی لثه هایی است که می تواند موجب آسیب دندان ها و استخوان ها شود و همچنین سبب بوی بد در دهان می شود. برخی بیماری های ریه، بیماری کلیه و کبد، تحریک مزمن معده و مری و اختلالات خود ایمنی ممکن است منجر به ایجاد بوی بد دهان شوند.

خشکی دهان ، که Xerostomia نامیده می شود ، به رشد میکروب های دهان کمک می کند. خشکی دهان ممکن است ناشی از داروهای مختلف ، مشکلات غدد بزاقی باشد.

اگر علیرغم بهترین تلاش برای کنترل بوی بد دهان ، هنوز از آن رنج می برید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا اختلالات را به طور دقیق تر بررسی کند .

 

منبع 

غذاهای خوب و بد برای بوی بد دهان
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید