جستجو
 

وبلاگ

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی هر شش ماه یک بار برای بررسی سلامت دندان ها و همچنین ترمیم دندان های آسیب دیده ضروری می باشد. پس از بررسی دندان ها اقدامات ترمیمی جهت پر کردن یا کشیدن دندان آسیب دیده انجام می شود. اقدامات ترمیمی معمولا شامل پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام است. در دندانپزشکی ترمیمی تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان انجام می شود. برای ترمیم دندانی که دچار پوسیدگی، لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی یا تغییر رنگ شده است و یا برای پر کردن جای خالی دندان باید برنامه درمانی داشته باشید. دندانی که تحت تأثیر هر یک از مشکلات نام برده قرار گرفته باشد باید با درمان‌هایی مانند پر کردن دندان، یا روکش دندان ، اینلی یا آنلی، بریج یا ایمپلنت دندان (بسته به نیاز و شرایط) تحت درمان قرار بگیرد.
پر کردگی هایی که با کامپوزیت انجام می شود، حساس ترند اما دندان های پر شده با آمالگام ممکن است به گرما، سرما، فشار و خوردن مواد شیرین حساس شوند. این حساسیت ها معمولا طی یک تا دو هفته برطرف خواهند شد.
اکثر مردم به ترمیم دندان، پر کردگی دندان می گویند. جهت پرکردن دندان ها قسمت پوسیده دندان را جدا کرده و با موادی مثل آمالگام و کامپوزیت جایگزین می کنند. در مقالات قبلی در مورد پر کردن دندان کامپیوزیت یا آمالگام و مزیت ها و معایب هر یک صحبت کردیم. اما نکته ای که در مقاله مراقبت های بعد از ترمیم دندان به بررسی آن می پردازیم سوالی است که پس از پر کردن دندان ها مطرح می شود وآن شیوه های مراقب از دندان پر شده می باشد.

مراقبت از دندان های پر شده

• پس از پر کردن دندان ها تا دو ساعت از خوردن پرهیز کنید و تا ۲۴ با دندان مورد نظر غذا را نجوید. توصیه می شود تا چهار الی یک هفته از مصرف مواد خوراکی سفت و یا چسبنده مانند؛ هویج، ته دیگ، آدامس، شکلات پرهیز کنید.

• در صورتی که دندان شما با ماده ی سفید رنگ یا کامپوزیت پر شده برای جلوگیری از تغییر رنگ آن ، از خوردن و آشامیدن موادی که حاوی رنگ دانه های صنعتی هستند، به مدت ۴ شبانه روز پرهیز نمایید.

• در مورد مسواک زدن پس از ترمیم دندان ها، مانعی وجود ندارد، اما توصیه می شود تا ۲۴ ساعت از نخ دندان در اطراف دندان پر شده استفاده نکنید.

• ممکن است پس از پر کردن دندان ها حس کنید که دندان هایتان روی هم قرار نمی گیرد. این حس ناشی از بی حسی ناحیه ی مورد نظر می باشد. لذا از فشار دندان ها خود داری کنید. مگر در شرایطی که این مشکل پس از اتمام بی حسی پایدار باشد که در این شرایط برای رفع مشکل باید به سرعت با کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

• ممکن است پس از ترمیم دندان ها ، تا مدت کوتاهی در ناحیه ی مورد نظر احساس درد داشته باشید. این حس که در هنگام خوردن مواد غذایی سرد و یا گرم و یا در هنگام وارد آمدن فشار به دندان ها احساس می شود طبیعی است. اما در صورت تداوم، از طریق تماس با کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر ، دندانپزشک خود را در جریان مشکل قرار دهید.

 

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

مراقبت از دندان ترمیم شده در هنگام غذا خوردن

با توجه به این که ، مهم ترین وظیفه ی دندان جویدن غذا است، در مراقبت های بعد از ترمیم دندان ها در نظر گرفته می شود، غذا خوردن در اولویت قرار دارد. در این قسمت نکاتی را که پس از ترمیم دندان ها در هنگام غذا خوردن باید مورد توجه قرار دهید، ذکر می کنیم.

جویدن آرام و ملایم غذاها: وقت بیشتری برای خوردن غذا صرف کنید. سعی کنید از طریق دندان پرشده گاز نگیرید و تا مدتی که دندان پزشک توصیه می کند، از جهت دیگر دهان برای جویدن غذاها استفاده کنید.

بسته نگه داشتن دهان زمان جویدن غذا :  با توجه به این که ، ورود هوای سرد به دهان موجب درد دندان ها می شود، بسته نگه داشتن دهان بعد از ترمیم دندان ها، یک اقدام مراقبتی موثر خواهد بود.

پرهیز از خوردن غذاهای چسبناک : پس از پر کردن دندان به خصوص با آمالگام، احتیاج به زمان هست تا خوب جایگیر شود. خوردن مواد چسبنده ممکن است موجب ریختن مواد شود. لذا بهترین کار این است که از خوردن غذاهای چسبناک اجتناب کنید.

پرهیز از نوشیدنی خیلی داغ و خیلی سرد : اگر دندان های حساسی دارید، پس از ترمیم دندان ها فقط از نوشیدنی های ملایم استفاده کنید.

شیرینی و غذاهای سفت نخورید : خوردن شیرینی ممکن است سبب ایجاد درد در ناحیه ی ترمیم شده گردد. همچنین خوردن خوراکی های سفت مانند، آجیل ها یا میوهای سفت، علاوه براین که درد زیادی ایجاد می کند. گاز زدن مواد سفت ممکن است به بافت دندان پر شده آسیب بزند.

ترمیم دندان ها در کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر

در مقاله ی فوق در مورد مراقبت های بعد از ترمیم دندان ها صحبت کردیم. با رعایت این نکات تا مدت معین و با راهنمایی پزشک از سلامت دندان ها اطمینان حاصل خواهید کرد. اما آن چه بیش از نکات مراقبتی پس از ترمیم و پر کردن دندان ها اهمیت دارد، مراجعه به کلینیک دندانپزشکی معتبر برای پر کردن دندان ها می باشد. مراجعه به پزشک ماهر و استفاده از مواد با کیفیت جهت پر کردن دندان ها، احتمال بروز مشکل پس از پر کردن دندان را به حداقل ممکن می رساند. همچنین لازم است ، پس از پر کردن دندان ها، توصیه های پزشک را جدی گرفته و مراقبت های لازم را انجام دهید.
هر شش ماه با مراجعه به دندانپزشکی ، از آسیب ها و پوسیدگی های موجود در دندان خود، مطلع شده و پیش از بروز مشکلات جدی، اقدامات ترمیمی روی دندان ها انجام دهید. در صورتی که در زمان مناسب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنید ممکن است آسیب دندان ها به ریشه رسیده و نیاز به جراحی ریشه داشته باشید. لازم به ذکر است، خوردن آنتی بیوتیک و مسکن ها بعد از ترمیم دندان باید با توصیه ی دندان پزشک انجام شود. کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر دندان هایی سالم و درخشان را به شما هدیه می کند.

مراقبت های بعد از ترمیم دندان
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید