جستجو
 

وبلاگ

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟

بهترین ماده برای پر کردن دندان کدام است ؟

هنگام مراجعه به دندانپزشکی برای پر کردن دندان ها حتما با این سوال مواجه شده اید که، کدام ماده برای پر کردن دندان مناسب است؟ سوالی که در میان عامه ی مردم رایج می باشد، این است که آیا با ماده ی سفید دندان ها را پر کنیم یا با ماده ی سیاه ؟ در اصطلاح علمی و پزشکی مواد سیاه (آمالگام) و سفید (کامپوزیت) نام دارد. این دوماده سال‌هاست که در دندانپزشکی کاربرد دارند و هنوز هم محبوب هستند.
در پاسخ به این سوال متداول می توان گفت: استفاده ی هریک از این دو ماده مزایا و معایب خود را دارد. از آمالگام می توانید برای پر کردن دندانهای عقبی استفاده کنید. زیرا هم رنگ آن سیاه است هم این که دندان های عقبی فشار زیادی را در هنگام جویدن متحمل می شوند. اما در مورد کامپوزیت باید بگوییم، برای دندان های جلویی مناسب تر است. زیرا هم دندان های جلو که نمایان هستند بهتر است با ماده ی سفید پر شوند، هم این که دندان های جلو فشار کمتری را در زمان جویدن تحمل می کنند. لازم به ذکر است ، تعویض پرکردگی های سالم آمالگام با کامپوزیت توصیه نمی شود.

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

به هر روی ، پیش از پر کردن دندان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر و مشاوره با دندان پزشک می تواند ابهامات شما را در مورد پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت برطرف نماید. از آن جا که مواد سیاه و سفید که جهت پرکردن دندان ها به کار می روند هر کدام مزایا و معایبی دارند در این مقاله ، نقاط قوت و ضعف هر یک را بر می شماریم.

پرکردن دندان ها با مواد سیاه ( آمالگام )

در مورد پر کردن دندان ها با ماده ی سیاه آمالگام باید بگوییم ، این ماده از مواد مختلف تشکیل شده که عبارتنداز : جیوه ، نقره ، مس و قلع. جیوه ۵۰ درصد از این ماده را تشکیل می دهد که باعث اتصال فلزات به یکدیگر شده و همچنین استحکام ، سختی و اتصال ماده به دندان را به همراه دارد. جیوه ماده ای سمی است که از طریق تنفس و مواد غذایی جذب می شود. برخی پژوهشگران می گویند: جیوه در هنگام برخورد حرارت به آمالگام آزاد می شود. لذا این امکان- آزاد شدن جیوه – در هنگام خوردن غذا و نوشیدنی های گرم و سیگار کشیدن وجود دارد. استفاده از آمالگام برای دندان پزشکان راحت تر بوده و با سرعت عمل بیشتری می توانند عملیات پر کردن دندان را انجام دهند. لازم به ذکر است، آمالگام قیمت ارزان تری نسبت به کامپوزیت دارد. نکته ی دیگر این که، در پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام ، ممکن است پس از مدتی شاهد تغییر رنگ لثه و یا بافت دهان در اطراف پر کردگی از جمله زبان باشیم. با این وجود پر کردن دندان با ماده ی سیاه مزایایی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

پرکردن دندان ها با آمالگام

پرکردن دندان ها با آمالگام

مزایای استفاده از آمالگام

استحکام و پایداری این ماده را می توان بزرگترین مزیت آن در پر کردن دندان ها به شمار آورد. بنا براین ، دندان پزشکان جهت پر کردن دندان های آسیا، پرکردن دندان افرادی که مبتلا به دندان قروچه هستند ، آمالگام را پیشنهاد می کنند.
سوال دیگری که مطرح می شود این است که، پر کردن دندان با مواد سیاه ، چه مدتی دوام دارد ؟ مطالعات بر روی بیماران مختلف نشان می دهد ، بیماران به طور متوسط می توانند تا ده سال از دندانی که با آمالگام پرشده استفاده کنند. لذا عمر طولانی می تواند مزیت دیگر این ماده برای پر کردن دندان ها باشد. در موارد بسیاری شاهد استحکام دندان برای چندین دهه بوده ایم. این مدت با توجه به نوع ماده ی مورد استفاده ، دقت دندانپزشک در پر کردن دندان و مراقب های بیمار پس از پر کردن دندان متفاوت است.
دیگر مزیت آمالگام پوشاندن تمامی درزها و جلوگیری از نفوذ باکتری ها به بخش های درونی دندان ها می باشد.

معایب استفاده از آمالگام

همان گونه که گفتیم، آمالگام همان ماده ی سیاهی است که جهت پر کردن دندان استفاده می شود. همین سیاه بودن ماده می تواند عیبی بزرگ برای ظاهر زیبای دندان ها، به خصوص دندان های جلویی به شمار رود. بسیاری از بیماران، صرفا به دلیل مسئله ی زیبایی کامپوزیت یا ماده ی سفید را جهت پر کردن دندان ها انتخاب می کنند.
مسئله دیگر خاصیت رسانایی آمالگام است که به عنوان یک آلیاژ فلزی ، سرما و گرما را بهتر منتقل می کند. لذا برخی از بیماران که در هنگام مصرف غذاها با مشکل مواجه می شوند ، اما این حساسیت معمولا دو یا سه ماه بعد برطرف می شود. عیب دیگری که می توان به آمالگام نسبت داد این است که، جهت پر کردن با آن باید حجم بیشتری از حفره دندانی تراشیده شود.

پرکردن دندان ها با مواد سفید ( کامپوزیت )

ماده ی دیگری برای پر کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی استفاده می شود، کامپوزیت دندانی است. این ماده ی سفید رنگ بوده و خمیری متشکل از مخلوط سرامیک و مواد پلاستیکی می باشد. کامپوزیت می تواند با رنگی بسیار شبیه رنگ دندان فرد، حفره دندانی را پر نماید. بعد از گذاشتن مواد حد واسط ویژه بر روی دندان، کامپوزیت درون حفره قرار داده شده و سپس توسط نور آبی ویژه ای سفت می شود.
کامپوزیت ها به دلیل داشتن ظاهری همرنگ دندان و همچنین نداشتن جیوه و ترکیبات فلزی بیشتر مورد استقبال بیماران هستند. همچنین هنگام ترمیم دندان با کامپوزیت تراش کمتری لازم است. در صورتی که، می خواهید از کامپوزیت جهت پر کردن دندان ها استفاده کنید، حتما پیش ازمراجعه به کلینیک دندانپزشکی از معتبر بودن و مهارت دندان پزشک مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. زیرا موفقیت پر کردن دندان ، علاوه بر کیفیت مواد مصرفی، به مهارت پزشک بسیار مرتبط است. در ادامه هر یک از مزایا و معایب پر کردن دندان ها با ماده ی سفید یا کامپوزیت مورد بررسی قرار می گیرد.

پرکردن دندان ها با کامپوزیت

پرکردن دندان ها با کامپوزیت

مزایای استفاده از کامپوزیت

زیبایی اولویتی است که نمی توان آن را به فراموشی سپرد. استفاده از کامپوزیت به دلیل بهره مندی از موادی همرنگ دندان ، زیبایی بیشتری را برای دندان ها به همراه دارد.
یک دندانپزشک ماهر می تواند یه کمک ترکیب رنگ ها ، رنگ مناسب دندان بیمار را برای پر کردن دندان ها با کامپوزیت به کار برد. برعکس آمالگام، که نیاز به تراش زیادی دارد ، کامپوزیت به دندان می چسبد، لذا دندانپزشک فقط قسمت های پوسیده و به اصطلاح کرم خورده را برداشته و حفره را پر می کند.

معایب استفاده از کامپوزیت

استفاده از کامپوزیت در کنار ظاهر زیبایی که به دندان ها می دهد، امکان حساسیتی بیش از آمالگام را در هنگام جویدن دارد. گفتیم که کامپوزیت رنگی متناسب با دندان ها دارد، اما ممکن است در اثر مرور زمان، این رنگ سفید تغییر کند. از دیگر معایب استفاده از کامپوزیت امکان نفوذ باکتری ها و پوسیدگی های دندانی است.
در نتیجه می توان گفت استحکام کامپوزیت از آمالگام کمتر است. به همین دلیل، استفاده از ماده ی سفید در پر کردن دندان های آسیاب پیشنهاد نمی شود.

پر کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر

پر کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی و مشاوره نزدیک بین بیمار و دندانپزشک در انتخاب درست ماده ی مناسب جهت پر کردن دندان ها اهمیت ویژه ای دارد. می توان گفت : نیاز به مهارت بالا ، دقت زیاد ، شناخت کامل مواد توسط دندان پزشک و کیفیت مواد، از نکاتی هستند که پرکردن موفقیت آمیز دندان ها و طول عمر آن ها را به همراه دارند. با پیشرفت های جدید در علم دندانپزشکی در کشورهای پیشرفته برای پر کردن دندان ها ، مواد کامپوزیت جدید مخصوص دندان های خلفی جایگزین آمالگام شده اند ، که در کشور ما تعداد محدودی از دندانپزشکان از این مواد استفاده می کنند.
تمامی دندان پزشکان برای انجام ترمیم های کامپوزیتی آموزش دیده اند اما سطح مهارت و آموزش آنها متفاوت است. انتخاب یک دندانپزشک ماهر، فاکتوری مهم در پر کردن دندان ها، ترمیم پوسیدگی دندانی یا سایر مشکلات دهان و دندان است.
کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر ضمن فراهم نمودن مواد مصرفی با کیفیت ، برترین دندان پزشکان کشور را به همکاری فراخوانده است، لذا می توانید با اطمینان خاطر به ما اعتماد کنید. علاوه بر این ، فارغ از نوع ترمیم دندان ، بهداشت مناسب دهان و دندان ، روش صحیح شستن دندان ها ، مراجعه هر شش ماه یک بار به دندانپزشک ، عوامل بسیار موثری در جلوگیری از بروز مشکلات دندانی می باشند.

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید