درباره آبسه دندان بیشتر بدانید

یکی از مشکلات دهان و دندان که بسیاری از مراجعین کلینیک دندانپزشکی از آن رنج می برند آبسه است . آبسه به عفونت‌هایی که در ریشه‌ ی دندان تجمع می ‌کند و باعث تورم و درد در دندان خواهد شد ، گفته می شود و اگر به این توده‌ی چرک کرده در دهان توجه نشود به تدریج در کل دندان‌ ها، دهان، حلق و مجرای تنفسی پخش و موجب مرگ می‌ شود . در ادامه به بررسی کامل آبسه دندان ، علل ایجاد و راه های درمان آن خواهیم پرداخت .

آبسه دندان

به طور کلی به هر تجمع عفونی در یک نقطه در بدن آبسه گقته می ‌شود. درباره‌ ی بوجود آمدن آبسه دندان می ‌توان گفت معمولا به علت میکروبی بودن یک دندان یا ناحیه‌ای در دهان به وجود می ‌آید .اما علت عمده و درصد زیاد به وجود آمدن آبسه دندان، پوسیدگی دندان می ‌باشد که در اصل به یکی از ریشه‌ های دندان‌ برمی ‌گردد

علت های به وجود آمدن آبسه دندان

ضربات، بیماری‌های لثه، جراهات وارد شده به دندان، جای دندان کشیده شده و جراحی ایمپلنت هم می تواند آبسه در دهان ایجاد کند که با توجه به علل آبسه، هر کدام ممکن است درمان‌های مربوط به خود را داشته باشند.

این سوال پیش میاید که ممکن است زمانی که آبسه داریم، می توانیم دندان مان را درمان کنیم و یا باید منتظر باشیم که آبسه از بین برود؟

بنا به گفته های قبلمان که اساس آبسه را نشان می دهد تقریبا در کل موارد، عفونت دندان است، بنابراین تا زمانی که دندان درمان نشود، آبسه هم درمان کامل نخواهد شد ولی گاها وجود خود آبسه یا مخاطرات و نشانه های که ایجاد می کند (مانند تب، گلو درد) باعث می شود که برطرف کردن این علائم در اولویت دندانپزشک در کلینیک های دندانپزشکی قرار می گیرد. به علاوه غالبا بی حسی دندان و کنترل درمان با وجود ورم ناشی از آبسه بسیار دشوار است. در زمانی که علائم آبسه خود را نشان دادند با دستور پرشک تا زمات برطرف شدن نشانه ها دوره های آنتی بیوتیک را مصرف نمایید . دوره های آنتی بیوتیک به ۳ صورت می باشد قبل، همزمان یا بعد از درمان صورت می گیرد.

آبسه دندان

آیا در صورت رسیدگی نکردن به آبسه می تواند خطرناک باشد؟

آبسه در دندان در حیطه خود در آغاز خطر جانی ندارد اما می تواند به مرور به یک خطر تبدیل شود و یا حتی سلامت شما را تهدید کند. آبسه دندانی چند سر گذشت می تواند داشته باشد. در اولین حالت وقتی آبسه به اطراف فک و صورت شما گسترش پیدا کند، حتی می تواند تنفس را دچار اشکال کند. در دومین حالت و خطرناک ترین مورد آبسه‌ی دندان، فعالیت آبسه در دهان می تواند به ترومبوز سینوس کاورنوس و یا در صورت دیر اقدام کردن برای درمان، حتی به مرگ منجر شود. در انواع های دیگر گسترش عفونت طولانی آبسه می تواند منجر به عفونت در خون (سپتی سمی)، مننژیت و … شود. و اما تمام حالت های گفته شده در صورتی است که شرایط آبسه حاد و دیر به درمان اقدام شده باشد. بعضی اوقات دیر رسیدگی منجر به بستری شدن در اورژانس بیمارستان و اقدامات فوری می شود.
که تمام موارد گفته شده در موارد بسیار پیشرفته عفونت های دندانی هم بسیار نادر است و در افراد با سیستم ایمنی طبیعی و مقاوم به ندرت ممکن است مشاهده شود. بنابراین با وجود اینکه حتما در صورت بروز آبسه دندانی، باید در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و اقدام به درمان کنید و از بابت خطرات جانی نگران نباشید.

کیست یا آبسه؟!

کیست و آبسه هر دو نوعی توده از بافت های خوش خیم هستند که با مایع یا چرک پر شده اند ولی کیست و آبسه ۲ مقوله کاملا متفاوت از هم هستند.
کیست تعریف پزشکی مشخص ندارد و یک یافته میکروسکوپی به حساب می آید. یعنی دندانپزشک با تشخیص و معاینه، مشاهده و حتی عکس های رادیوگرافی معمول، قطعیتی در مورد وجود کیست مطرح نمی کند بلکه پاتولوژیست بعد از خارج کردن و در زیر میکروسکوپ قرار دادن آن در موردش نظریه صادر می کند.

درد و متورم بودن بعد از عصب کشی آبسه عفونی است؟

بعد از عصب کشی امکان دارد تورم و درد شدیدی داشته باشید. حالتی مثل آبسه های عفونی که بیماران را نگران می کند که نکند دچار عفونت خطرناکی شده اند. این التهاب ها در بیشتر موارد علت التهابی دارند و نه عفونی . نگرانی در مورد آنها کاملا بی مورد است چون علت عفونت (دندان) درمان شده است. اگر بعد از درمان عصب کشی با تورم و درد زیاد بدون تب، بی حالی و علائمی مانند سرماخوردگی مواجه شدید، آبسه عفونی وجود ندارد و نباید در مورد خطرات آبسه نگران باشید.

منبع

درباره آبسه دندان بیشتر بدانید