جستجو
 

وبلاگ

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان موجب تخریب ساختار دندان می شود و می تواند مینا (پوشش بیرونی دندان) و عاج دندان را تحت تاثیر قرار دهد . پوسیدگی دندان هنگامی رخ می دهد که غذاهای حاوی کربوهیدرات ها (قندها و نشاسته) مانند نان، غلات، شیر، سودا، میوه ها، کیک ها یا آب نبات روی دندان ها قرار دارند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند این غذاها را هضم می کنند و آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتری، اسید، بقایای مواد غذایی و بزاق ترکیب می شود تا پلاک ایجاد کند که به دندان ها می چسبد. اسیدهای موجود در پلاک، سطح مینای دندان را از بین می برند، حفره هایی را در دندات ایجاد می کنند. اگر پلاک بیش از حد ایجاد شود ممکن است منجر به مشکلات بیشتری شود، مانند پوسیدگی دندان (سوراخ در دندان)، بیماری لثه یا آبسه های دندانی.

 

پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ممکن است باعث درد نگردد. با این حال، اگر پوسیدگی دندان دارید، ممکن است:

دندان درد ، یا درد مداوم شما را بیدار یا درد شدید گاه به گاه بدون علت آشکار
حساسیت دندان ، در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن چیزی گرم، سرد یا شیرین حساسیت یا درد احساس می کنید
لکه های خاکستری ، قهوه ای یا سیاه و سفید بر روی دندان های شما ظاهر می شود
بوی بد دهان
طعم ناخوشایند در دهان شما

بهتر است برای تشخیص دقیق پوسیدگی دندان ها و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

 

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان : 

دندان های خود را حداقل دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید بشویید. ترجیحا پس از هر وعده غذا و مخصوصا قبل از رفتن به رختخواب .

تمیز کردن بین دندان ها را هر روز با تمیزکننده های بین دندان ، مانند برس بین دندان ، نخ دندان و یا خلال دندان انجام دهید.

دهان خود را روزانه با دهانشویه ای حاوی فلوراید شستشو دهید. بعضی از دهانشویه ها و همچنین مواد ضد عفونی کننده به ار بین بردن باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شون، کمک می کنند. استفاده از فلوراید حداقل یکبار در روز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان لازم است .

خوردن غذاهای مغذی و متعادل و محدود کردن تنقلات. اجتناب از کربوهیدرات ها مانند آب نبات، چیپس و …، که می تواند روی سطح دندان باقی بماند. اگر غذاهای چرب خورده می شود ، باید بعد از آن دندان ها شستشو داده شوند.

با دندانپزشک خود در مورد استفاده از فلوراید مکمل، که دندان هایتان را تقویت می کند، صحبت کنید.

اجتناب از مصرف بیش از حد سیگار یا الکل . تنباکو در تولید بزاق که کمک می کند تا دندان هایتان تمیز شوند ، اختلال ایجاد می کند و الکل می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود.

به دندانپزشک خود به طور منظم برای تمیز کردن حرفه ای و معاینه دهان مراجعه کنید.

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

 

محققان در حال توسعه ابزارهای جدید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند. یک مطالعه نشان داد که یک آدامس جویدن که حاوی شیرین کننده است، باعث رشد باکتری ها خواهد شد و پوسیدگی دندان را در پی خواهد داشت. همچنین ، مواد متعددی که به آرامی فلوئورید را در طول زمان آزاد می کنند ، که به جلوگیری از فرسایش بیشتر کمک می کنند، مورد بررسی قرار گرفتند. این مواد بین دندان ها یا در چاله ها و شکاف های دندان قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر و معاینه تخصصی دهان و تشخیص مشکلات دندان خود به کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر مراجعه کنید .

 

منبع 

پیشگیری از پوسیدگی دندان
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید