مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

دندان عقل اگر در جای درست رشد کند، مانند سایر دندان ها مفید خواهد بود و نیازی به کشیدن آن نیست. اما معمولا این گونه نبوده و شاهد رشد این دندان ها به صورت نهفته هستیم ، به گونه ای که موجب آزار بیمار یا آسیب دیدن سایر دندان ها می شود. در برخی موارد مشاهده می شود که، دندان عقل به صورت نهفته یا نیمه نهفته رشد کرده و یا بیش از یک دندان عقل نهفته در دهان وجود دارد. در این شرایط دندان فضای کافی برای رشد ندارد و مشکل ساز خواهد شد.
یکی از مشکلات رایج در دندان های عقل، پوسیدگی سریع آن ها است. همچنین دندان های عقل که به صورت نهفته رشد می کنند به سایر دندان ها فشار آورده و باعث خراب شدن یا بی نظمی و نامرتبی آن ها می شوند. لذا دندانپزشک پس از بررسی دندان در کلینیک دندانپزشکی ، در صورتی که دندان عقل جایگاه مناسب در دهان داشته باشد، اقدام به پر کردن یا ترمیم آن می نماید. اما اگر دندان عقل نهفته بوده و موقعیت مناسبی نداشته باشد ، بهتر است اقدام به جراحی دندان عقل نماید.

اثرات ناشی از جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل ، یکی از رایج ترین روش ها برای کشیدن دندان عقل می باشد. در مقاله ی جراحی دندان عقل به شرح زمان مناسب برای حراجی دندان عقل و همچنین روش های جراحی و چگونگی استفاده از لیزر و جراحی دندان عقل با لیزر پرداخته ایم. اگر قصد جراحی دندان عقل خود را دارید مطالعه ی این مقاله برای شما سودمند خواهد بود.
اما پس از جراحی دندان عقل مانند هر جراحی دیگر ، اثراتی چون؛ خونریزی، تورم، درد و کبودی مشاهده خواهید کرد. البته در جراحی دندان با لیزر این عوارض بسیار محدود تر خواهند بود.

کاهش زمان بهبودی جراحی دندان عقل

اثرات ناشی از جراحی دندان عقل به طور تدریجی بهبود می‌یابد و کبودی، تورم و درد پس از جراحی برای التیام به زمان نیاز دارد. در برخی از موارد پس از جراحی، فرد به بخیه نیاز دارد که معمولا پس از یک هفته بخیه‌ها برداشته می‌شوند. به طور متوسط اثرات ناشی از جراحی دندان با بهبودی کامل تا دو هفته به طول می انجامد که در طول این دو هفته در صورت مشاهده ی هر یک از عوارض باید مراقبت های لازم انجام شود.
در ۲۴ ساعت اول شاهد لخته های خون خواهید بود. تورم دهان و گونه ها پس از دو روز بهبود می یابد. پس از هفت روز بخیه ها کشیده می شود. تا ده روز سفتی و خشکی فک به ندرت از بین می رود. و در صورت وجود کبودی روی صورت پس از دو هفته شاهد رفع آن خواهیم بود.

کاهش زمان بهبودی پس از جراحی

با این که زمان بهبودی پس از جراحی دندان عقل برای افراد مختلف متفاوت است، اما باید نکات ایمنی و مراقبتی برای بهبودی زودتر رعایت شود. زیرا در صورت آلودگی زخم یا لخته های خون ، روند بهبودی کند خواهد شد و حتی ممکن است مشکلاتی برای بیمار به همراه داشته باشد.
پس از جراحی با لخته های خون در دهان مواجه خواهید شد، این لخته ها مفید بوده و از خون ریزی بیش از حد جلوگیری به عمل می آورند و از استخوان‌های در معرض هوا محافظت می‌کنند. همچنین از عفونت زخم محافظت کرده و به بافت جدید اجازه ی رشد می دهند. لذا این لخته ها نباید در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از بین بروند. بنابراین در این مدت از اعمالی چون؛ مسواک زدن ، شستن دهان، نوشیدنی های گرم ، خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارد ، مکیدن با نی ، سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل جدا خودداری نمایید. پس از طی ۲۴ ساعت، می توانید دهان خود را با احتیاط و با محلول ضد عفونی شست وشو دهید. پس از سشتن دهان نیز تا چند روز سعی کنید فقط از مایعات استفاده کنید و غذاهایی مانند؛ سوپ ، ژله ، رشته فرنگی ، تخم مرغ و موز له شده بخورید. در صورت رعایت نکات و مراقبت های لازم همان گونه که پیشتر نیز ذکر کردیم، بهبودی کامل تا دو هفته حاصل خواهد گشت. در صورت تشخیص پزشک و مشاهده ی عفونت استفاده از آنتی بیوتیک ها الزامی خواهد بود. تورم ، درد ، درجه ی حرارت بالای بدن ، سفیدی اطراف زخم نشانه ی عفونت است. در ادامه به شرح مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل به صورت مرحله به مرحله می پردازیم.

ده نکته ی مهم پس از جراحی دندان عقل

۱- گاز استریل روی زخم تا یک ساعت باید روی آن نگه داشته شود. بنابراین در این مدت، از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نمایید.
۲- آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید و حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز نمایید.
۳- بعد از جراحی، قسمت عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به صورت متناوب و هر ده دقیقه ، تا چند ساعت کمپرس کنید.
۴- در برخی موارد، تا ۲۴ ساعت بزاق آغشته به خون است. اگر خونریزی شدید مشاهده کردید: گاز استریل را روی هم تا کرده و در محل عمل شده به مدت یک ساعت به کمک دندان ها فشار دهید.
۵- شستسوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست. از روز دوم حداقل ۶ بار در روز و به خصوص بعد از صرف غذا دهان را با سرم فیزیولوژی یا محلول آب نمک رقیق شستشو دهید. همچنین می توانید مسواک زدن را آغاز نمایید.
۶- معمولا بعد از عمل جراحی درد وجود دارد. توصیه می کنیم قبل از بروز درد و از بین رفتن اثر داروی بی حسی، از داروهای مسکن استفاده کنید. لازم به ذکراست، بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نمی باشد. اما در صورت مشاهد درجه حرارت بالاتر، پزشک خود را مطلع کنید.
۷- توصیه ی اکید این است که ، هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید، زیرا بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد. در دوازده ساعت اول بعد از جراحی، غذاهای سرد و مایع و از روز بعد، رژیم غذایی معمول را شروع نموده و تا یک هفته از جویدن غذا روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید.
۸- حداقل به مدت ۵ شبانه روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.
۹- تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.
۱۰- وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخاط اطراف آن همیشه نشان وجود عفونت نیست و پس از مدتی بخصوص با شستشوی دهان از بین خواهد رفت.

باجراحی دندان عقل خود ، در کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر ، دندان عقل خود را با کمترین درد و یا عوارض پس از جراحی ، بکشید و با اطمینان خاطر از به دست آوردن سلامت کامل دندان ها، از خدمات ما بهره مند شوید.