جستجو
 

وبلاگ

مراقبت های بعد از جراحی لثه

جراحی لثه چیست؟

بیماری لثه ممکن است بر اثر عوامل مختلفی برای بیمار ایجاد شود و بر اساس تشخیص دندانپزشک جراحی لثه تجویز شود . دلایل مختلفی وجود دارد از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که موجب تحلیل رفتن لثه می شود و یا آسیب دیدن لثه بعد از انجام جرم گیری که لازم است بیمار برای جراحی لثه اقدام نماید. گاهی اوقات عوامل خاصی مانند داروها و بیماری های مزمن بعضی افراد را مستعد ابتلا به بیماری لثه می کنند در صورتی که بهداشت دهان و دندان را نیز رعایت کرده اند . در این مقاله قصد داریم جراحی لثه و مراقبت های بعد از جراحی لثه را به طور کامل شرح دهیم.
جراحی لثه یا پریودنتال را می توان به هرس کردن درخت تشبیه کرد . در جراحی لثه مانند هرس کردن شاخه های اضافی درخت ، بخش های اسیب دیده و دچار مشکل را برای ترمیم لثه حذف می کنند . حذف بخش های اسیب دیده و ترمیم مجدد لثه باعث ایجاد شرایطی مناسب برای بقیه بخش ها می شود . در برخی موارد نیاز به پیوند بافت جدید برای ترمیم محل اسیب دیده وجود دارد که باید توسط متخصص در کلینیک دندانپزشکی انجام شود .
در جراحی لثه بعد از کنار زدن لثه ، جرم های زیر لثه و سلول های بیما را می تراشند پس از آن بخش جراحی شده را شستشو می دهند و لثه را فرم داده و بخیه زده می زنند و محل جراحی لثه را برای محافظت بیشتر با خمیر مخصوص پانسمان می کنند.
هدف اصلی دندانپزشک در جراحی لثه نجات دندان است. برای انجام درمان لثه روش درمانی متناسب با شرایط سلامتی و جسمانی فرد انتخاب می شود . سطح سلامتی بیمار و توانایی انجام جراحی لثه از مواردی است که ادر انتخاب روش درمانی و جراحی لثه وی دخیل هستند.
پس از انجام جراحی لثه ، دندانپزشک برای بهبودی و سریع تر کردن روند بهبود دستورالعمل هایی با جزئیات در اختیار بیمار قرار خواهد داد . مدت زمان بهبودی به وسعت عمل انجام شده بستگی خواهد داشت ، اما نکاتی هست که دندانپزشک بعد از جراحی لثه به رعایت انها توصیه می کند که در ادامه به مراقبت های بعد از جراحی لثه اشاره خواهیم کرد .

 

مراقبت های بعد از جراحی لثه

 

مراقبت های بعد از جراحی لثه

۱- بعد از اتمام جراحی لثه و بر طرف شدن بی حسی لثه ها بیمار با درد و ناراحتی مواجه خواهد شد که باید مطابق با دستور و تجویز دندانپزشک مسکن مصرف کند . مدت زمان مصرف مسکن باید بنا به تشخیص دندانپزشک توسط بیمار انجام شود .
۲- قراردادن پک یخ روی محل جراحی شده لثه به کاهش خونریزی و تورم و درد کمک بسیاری می کند .
۳- ممکن است بعد از عمل دچار تورم مختصری شوید که کاملا طبیعی است و ۳ تا ۴ روز بعد از جراحی لثه از بین خواهد رفت اما در صورتی که شدید و غیرقابل کنترل باشد باید به دندانپزشک معالج مراجعه کنید
۴- بیمار می تواند دو ساعت بعد از جراحی لثه از سوپ يا شير سرد استفاده نماييد. برای خوردن غذاهای سخت و گرم باید تا صبح روز بعد از عمل صبر کند .
۵- خمیر پانسمان که پس از اتمام جراحی لثه برای حفاظت از زخم و ترمیم محل اسیب دیده استفاده می شود باید تا یک هفته بعد از جراحی در دهان باقی بماند. از اسیب زدن به خمیر پانسمان با زبان و یا مسواک زدن باید خودداری شود . پس از یک هفته خمیر دندان در کلینیک دندانپزشکی برداشته خواهد شد .
۶- در صورتی که دندانپزشک از خمیر پانسمان پس از جراحی لثه استفاده نشده باشد، بعد از دو روز می توانید ناحیه جراحی شده را به آرامی مسواک کنید.
۷- ۴ یا ۵ ساعت اولیه پس از جراحی لثه بزاع دهان ممکن است صورتی رنگ باشد که کاملا طبیعی است و در صورتی که می خواهیت از وجود خونریزی اطمینان حاصل کنید می توانید گاز استریل شده را به مدت بیست دقیقه بر روی ناحیه فشار دهید . اگر خونریزی طولانی مدت و شدید باشد باید به کلینیک دندانپرشکی مراجعه نمایید.
۸- از روز بعد از عمل، به منظور جلوگیری از تجمع میکروبها و بوی بد، شستشو با آب نمک ولرم را آغاز نمایید. به این ترتیب که یک قاشق کوچک چایخوری نمک را در نصف لیوان آب نیم گرم حل کرده و هر ساعت یک بار دهان خود را با آن شستشو دهید. به جاي آب نمك مي توانيد از داروخانه محلول سرم نرمال سالين را تهيه نموده و استفاده نماييد.
۹- آنتی بیوتیک ها و داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را مطابق دستور و به طور کامل مصرف نمایید .
۱۰- یک روز بعد از جراحی لثه می توانید به کارهای روزمره خود بپردازید اما از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید . انجام کارهای سنگین با گذشت دو روز پس از جراحی مانعی ندارد . گاهی اوقات ضعف بدنی مختصری برای بیمار ایجاد می شود که تا ۴۸ ساعت طبیعی است اما در صورت بروز تب یا تورم شدید باید به کلینیک دندانپرشکی برای بررسی بیشتر مراجعه شود.
۱۱- استعمال دخانیات سرعت التیام و ترمیم زخم را کاهش خواهد داد . در صورتی که دخانیات استعمال می کنید حداقل چند هفته بعد از جراحی لثه از انجام آن پرهیز کنید.
۱۲- از مصرف آب مرکبات مانند آب پرتقال ، غذاهای تند یا ادویه زیاد و ترشیجات در هفته اول جراجی پرهیز کنید . استفاده از مکمل های غذایی نظیر ویتامین ها در صورت لزوم توسط دندانپزشک معالج تجویز خواهد شد.

با رعایت نکات و مراقبت های بعد از جراحی لثه روند بهبودی سریع تر پیش خواهد رفت . کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر پس از انجام جراحی لثه نکات و مراقبت های لازم جهت کاهش درد جراحی و التیام سریع تر به طور کامل توسط دندانپزشک معالج در اختیار بیماران قرار خواهد داد . با خیالی آسوده درمان خود را به کلینیک دندانپزشکی خانه لیزر بسپارید .

 

 

مراقبت های بعد از جراحی لثه
۵ (۱۰۰%) ۱ vote
  • زیبا

    خیلی عالی بود . ممنون از توضیحات کاملتون

    شهریور ۹, ۱۳۹۷ at ۱:۳۵ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید